28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Ratusz gra w zielone

Ocena: 4.94285
1912

Trwający od końca kwietnia remont torowiska przy ulicy Grochowskiej w Warszawie daje się we znaki mieszkańcom i bywalcom Grochowa. Prace dotyczą newralgicznego odcinka od pętli przy Rondzie Wiatraczna do Alei Zielenieckiej.

fot. Zuzanna Smoleńska / Idziemy

Z Grochowskiej w związku z remontem wycofano cztery linie tramwajowe. Zastąpiła je jedna linia autobusowa Z-6. W powszechnej opinii tory z powodzeniem mogły służyć przez kolejne lata.

– To, co dzieje się na przystankach w godzinach szczytu, to skandal! W takich warunkach nie da się dojeżdżać do pracy przez parę miesięcy. Niektórzy oczekiwaliby częściowego zwrotu opłaty za bilety miejskie – skarżą się mieszkańcy. – Czy wystarczy autobus zastępczy od Placu Wileńskiego na Gocławek jako zastępstwo 3, 6, 26? Proszę przebiec się co rano od Ratuszowej do Wileniaka tylko po to, żeby podjechać trzy przystanki do Kijowskiej... Przecież płacimy 98 zł za miesięczne przejazdy – słychać od zdesperowanych podróżnych.

ZTM podpowiada, że „wszelkie zmiany rozkładów jazdy linii strefowych są robione na wniosek oraz w porozumieniu z gminami, na terenie których linie są uruchamiane, a sugestie zmian i korekt można kierować również do ZTM”.

Ratusz wycisza emocje i uspokaja: „Będzie zielono!”. „Zielono nam... gdy myślimy o 3,5 km nowych trawiastych torowisk!” – podaje Zielona Warszawa, oficjalny proekologiczny program Ratusza. – Gdy wczesną jesienią zakończy się remont trasy na ul. Grochowskiej, zielonych torowisk będzie 25. Kolejne zielone kilometry torów pojawią się m.in. na Białołęce, Gocławiu i w Wilanowie – wyjaśnia też wiceprezydent Renata Kaznowska.

Włodarze miasta podkreślają, że gdy w połowie września zakończą się te warte 80 mln zł prace, będzie estetyczniej, wygodniej i ciszej. Tak jak jest już np. na zielonych odcinkach Marszałkowskiej, Popiełuszki, Powstańców Śląskich, Targowej, Wileńskiej czy Alei Zielenieckiej.

Trzeba dodać, że o część z tych zielonych torowisk wnioskowali aktywiści z – w dużej części ideowo lewicujących – ruchów miejskich przy ustalaniu tzw. budżetu partycypacyjnego już za rządów Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Ma być ładniej, bo właśnie zielono, przynajmniej przez część roku, kiedy aura na to pozwoli. Zazielenianie będzie ostatnim etapem remontu. Podczas gdy np. na Obozowej przy torach wybujał rozchodnik, na Grochowskiej będzie trawa. O roślinny dywan ma dbać m.in. specjalny superpojazd dwudrogowy (na ulice i szyny), okrzyknięty przez miasto „tramwajem-konewką”. Jak tory są zadbane, czy raczej właśnie niezadbane, widać np. przy Targowej, na wysuszonym i mało już zielonym dywanie, czy przy Puławskiej, gdzie zielone tory były tak zasuszone, że stanęły niedawno w płomieniach.

Według Ratusza, sunące wśród traw lub rozchodnika tramwaje poruszać się będą szybciej, bo mniej będzie drgań. Zazielenienie wpłynie latem na obniżenie temperatury, a rośliny między szynami będą wygłuszać dźwięki wydawane przez tramwaje. Zieleń ta, jak dodają Tramwaje Warszawskie, to również dodatkowy filtr dla spalin z samochodów. Wątpliwości jednak nie brak.

– O ile ciszej ma niby być dzięki trawie w godzinach szczytu? Gwarancja mniejszego hałasu to nowoczesne tramwaje i dobrze naspawane szyny – wypowiada się anonimowo motornicza, która zgodziła się rozmawiać. – Prawdziwy hałas generuje klimatyzacja w tramwajach, no, ale będzie milej jechać po zielonym – mówi z przekąsem. – To, co cieszyć powinno przy tej całej przebudowie, to np. zapowiedź montażu sygnalizacji świetlnej przy zbiegu Grochowskiej z Mińską; co kilka miesięcy dochodzi tam do wypadków z udziałem pieszych.

W to, że pas trawy z torowiska, przy jednoczesnym zwężaniu ulicy, wpłynie na obniżenie emisji spalin, wątpią też pasażerowie. Zwężenie Grochowskiej na większej niż dotychczas długości z trzech do dwóch pasów po obu stronach jezdni będzie nieuniknioną konsekwencją rozbudowy przystanków. To, co zwłaszcza posiadacze aut obserwowali więc z niepokojem, a na co nie znajdowali odpowiedzi od początku prac, potwierdzają dziś drogowcy.

– Aż 12 nowych przystanków ma być szerszych niż dotychczasowe, gdyż muszą być odpowiednie dla wszystkich pasażerów, także osób niepełnosprawnych czy rodziców z wózkami. Planujemy też montaż tablic z dynamiczną informacją pasażerską – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik TW. – Remont Grochowskiej będziemy robili w trybie 24 h na dobę – przekonuje, choć bywalcy Grochowa widzą co innego.

– Myślałem, że może ta budowa związana będzie z zapowiadaną od kilku dekad budową obwodnicy śródmiejskiej – podsumowuje pasażer linii Z-6. Ale co do tej inwestycji, mimo obietnic realizacji, Ratusz nabrał wody w usta.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter