19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Mistyka w życiu - Powtórzone Prawo

Ocena: 0
1257

Doświadczenie obecności Boga, o którym czytamy na kartach Biblii, może być także osobistym doświadczeniem każdego chrześcijanina. Czy to nie za wysokie progi?

fot. xhz

Poprzednio naszymi przewodnikami na drogach mistyki w życiu byli prorocy, a zwłaszcza wielki wizjoner Starego Testamentu – prorok Ezechiel. Potrafił on własne mistyczne doświadczenie podniesienia z całkowitej życiowej katastrofy i „stanięcia na nogach” dzięki słowu i Duchowi Pana (Ez 2, 1-3, 3) przekuć na doświadczenie całego ludu Izraela.

Jeśli jego – zwykłego „syna człowieka” – Pan mógł podnieść z upadku i beznadziei do nowego życia dzięki mówionemu i pisanemu Słowu oraz mocy Ducha, to dlaczego podobne doświadczenie nie mogło stać się udziałem każdego „syna człowieka”? Co prawda lud Izraela był na razie podobny do wysuszonych kości, ale – poprzez analogiczne doświadczenie mistyczne, dzięki słowu nadziei i Duchowi Pana – mógł „stanąć na nogi” i być przywróconym do życia.

Ezechiel proroczo „zdemokratyzował” więc mistykę. Pokazał, że może ona stać się udziałem nie tylko wybranej jednostki, ale całego ludu. To podwójne doświadczenie mistyczne – zarówno wybranego człowieka, jak i całego ludu – opisuje biblijna Księga Powtórzonego Prawa, która – choć należy do Pięcioksięgu – zawiera w sobie dużą część doświadczenia duchowego proroków, a zwłaszcza wygnanego kapłana i proroka Ezechiela.

 


NA PUSTKOWIU ŻYCIA

Księga Powtórzonego Prawa zaczyna się – podobnie jak Księga Ezechiela – od wizji Boga na wygnaniu: za Jordanem i na „suchym pustkowiu” Horebu (Pwt 1, 1-6). Co ciekawe, podobnie jak u Ozeasza i Ezechiela to właśnie wygnanie i pustkowie są tu uprzywilejowanym miejscem bezpośredniego doświadczenia obecności Boga. Właśnie na pustyni każdy Izraelita widział, jak „Pan niósł cię, jak niesie ojciec swego syna, całą drogę, którą szliście” (Pwt 1, 31), jak szedł „przed wami w drodze, by wam szukać miejsca pod obóz – nocą w ogniu, by wam oświetlać drogę, a za dnia w obłoku” (Pwt 1, 33).

To doświadczenie czułej i godnej zaufania opieki ojca jest czymś bardzo konkretnym. Czy pamiętamy, jak nasz tata nosił nas na rękach albo na barana? Jak szedł przed nami przez ciemną ulicę albo las? To doświadczenie bycia niesionym i prowadzonym przez kochającego tatę służy tu wyrażeniu doświadczenia obecności Boga – właśnie jako troskliwego, opiekuńczego Ojca. Do tego dołącza się ogień i obłok, a więc symbole świątyni – tu niejako ruchomej, pielgrzymującej, z Bogiem idącym przez życie wraz z ludźmi.

 


POWSZECHNA WIZJA

Księga Powtórzonego Prawa jest zdumiewająca w swym przekonaniu, że mistyka może być czymś powszechnym, dostępnym dla każdego człowieka. Opowiadanie o spotkaniu Boga na Horebie zaczyna się w ten sposób: „W dniu, w którym stanąłeś w obliczu Pana, Boga swego, na Horebie” (Pwt 4, 10). Trudno to „stanięcie przed obliczem Pana” interpretować inaczej niż jako jakieś doświadczenie mistyczne każdego Izraelity. „Wtedy zbliżyliście się i stanęliście pod górą – a góra płonęła ogniem aż do nieba, okryta mrokiem, ciemnością i chmurą” (Pwt 4, 11).

To niezwykle intensywne, a zarazem powszechne doświadczenie obecności Boga, dostępne dla całego ludu równocześnie, przypomina nieco późniejszy o tysiące lat cud słońca w Fatimie, gdzie również wiele osób równocześnie doświadczyło obecności Boga poprzez widzialny dla nich wszystkich znak. Od cudu słońca w Fatimie to doświadczenie mistyczne ludu Izraela różni się jednak bardzo wyraźnym oddziaływaniem na ludzi. Owo „stanąłeś w obliczu Pana” ukazuje jakąś postawę wewnętrzną, będącą skutkiem spotkania z Bogiem: godność, pewność i wewnętrzną moc. Lud Izraela – w tym momencie lud mistyków – nie jest tylko zbiorowiskiem gapiów widzących jakieś zjawisko, ale jest świadomą swej godności wspólnotą ludzi, którzy stoją przed obliczem Boga.

 


MĘSKIE WIDZENIE

To pewne i pełne wewnętrznej godności, a zarazem powszechne doświadczenie Boga nie ma być tylko jednorazowe. Jak dalej nakazuje Księga Powtórzonego Prawa: „Trzy razy do roku ujrzy każdy mężczyzna oblicze Pana, Boga twego, w miejscu, które sobie obierze” (Pwt 16, 16). To stwierdzenie jest niesłychanie śmiałe – każdy mężczyzna, nie tylko jakaś pobożna grupka, ma widzieć Boga trzy razy do roku! Śmiałość tego stwierdzenia jest tak wielka, że starożytnym tłumaczom i rabinom wydała się absolutnie nieprawdopodobna. Zaproponowali oni więc złagodzoną wersję w stronie bierno-zwrotnej, która funkcjonuje także we współczesnych tłumaczeniach: „Trzy razy do roku ukaże się każdy mężczyzna przed obliczem Pana, Boga twego, w miejscu, które sobie obierze”. W tej wersji to nie każdy mężczyzna widzi Boga – jako mistyk, ale Bóg widzi każdego mężczyznę – jak generał na przeglądzie wojska. Różnica, jak widać, jest fundamentalna. Z powszechnej mistyki zostaje tylko posłuszne wojsko. Tymczasem Księga Powtórzonego Prawa wyraźnie stawia na mistykę – widzenie Boga – i to przez wszystkich mężczyzn!

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest kapłanem diecezji warszawsko-praskiej, biblistą, doktorem habilitowanym, profesorem UKSW

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter