Każdego dnia na Ukrainie średnio cztery przedszkola doświadczają zniszczeń. Według Ministerstwa Oświaty i Nauki od początku wojny uszkodzono 822 przedszkola, z czego 74 zostały całkowicie zniszczone.
Jak zaznacza organizacja Save the Children przedszkole jest istotnym okresem w procesie rozwoju dziecka, bo pomaga mu zbudować solidne podstawy dla jego przyszłości. Przedszkole może również pomóc dzieciom radzić sobie ze stresem poprzez różnorodne zajęcia: sztuki i warsztaty, co jest szczególne ważne obecnie, gdy przedłużająca się wojna i niepewność mogą doprowadzić dzieci do toksycznego stresu.
Uwaga jest dla nich w tej chwili bardzo ważna. Dzieci przychodzą do mnie, biorą mnie za rękę i mówią: „Popatrz, to jest mój rysunek”. Na każdą grupę mam tylko 45 minut, ale ważne jest dla mnie, aby poświęcić uwagę każdemu dziecku. One naprawdę potrzebują, aby ich ból i strach zostały wysłuchane
– mówi Anna, psycholog zaangażowana w letniej szkole wsparcia zorganizowanej w Polsce przez Save the Children.
Ukraińskie władze próbują ograniczyć skutki zniszczeń, stosując na szeroką skalę nauczanie zdalne.
Przedszkola internetowe mogą być skuteczne, ale należy zapewnić, by dzieci uczyły się w bezpiecznym środowisku, miały możliwość socjalizacji z innymi dziećmi oraz aby rodzic lub opiekun był obecny i w razie potrzeby mógł pomóc w prowadzeniu lekcji. Nie zawsze jest to możliwe dla rodzin w niektórych częściach Ukrainy, które uciekają przed przemocą, mają słabe połączenie z internetem lub mają więcej dzieci niż komputerów
– zaznacza Sonia Khush, dyrektor Save the Children na Ukrainie, i dodaje, że „prawo dzieci do wysokiej jakości edukacji nie kończy się w czasach kryzysu”.
Według danych publikowanych przez władze ukraińskie już ponad 2, 4 tys. placówek edukacyjnych różnego szczebla zostało uszkodzonych lub zniszczonych w ciągu sześciu miesięcy wojny. Wiele szkół zamieniono także w schroniska dla wysiedlonych rodzin. We wrześniu tylko 50 proc. szkół na Ukrainie będzie prowadzić zajęcia stacjonarne. Zajęcia można prowadzić tylko w miejscach, gdzie jest bezpieczne, i pod warunkiem, że szkoła jest wyposażona w schron.