fot.pixabay.com/CC0
Pisemne wnioski będą przyjmowane w okresie od 1 sierpnia do 30 listopada. Wnioski złożone po 30 listopada nie zostaną rozpatrzone. Kwota jednorazowego świadczenia to 300 zł.
Świadczenie „Dobry start” przysługuje raz w roku, w związku z rozpoczęciem roku szkolnego, na dziecko uczące się albo osobę uczącą się w szkole podstawowej, klasie dotychczasowej szkoły ponadgimnazjalnej prowadzonej w szkole ponadpodstawowej, szkole artystycznej, w której jest realizowany obowiązek szkolny lub nauki, a także młodzieżowym ośrodku socjoterapii, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, specjalnym ośrodku wychowawczym i ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
Ustalenie prawa i wypłata świadczenia następuje na wniosek, który może złożyć rodzic, opiekun faktyczny, opiekun prawny, rodzina zastępcza, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka, dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej, dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej. Jeżeli dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu, sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia „Dobry start” ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego świadczenia dobry start czyli w wysokości 150,00 zł.
Świadczenie „Dobry start” przysługuje w związku z rozpoczęciem roku szkolnego do ukończenia przez dziecko lub osobę uczącą się 20. roku życia albo 24. roku życia – w przypadku dzieci lub osób uczących się legitymujących się orzeczeniem o niepełnosprawności.
Świadczenie przysługuje również po ukończeniu 20 lat przed rozpoczęciem roku szkolnego, jeżeli w tym roku kalendarzowym, dziecko lub osoba ucząca się kończy 20 lat oraz po ukończeniu 24 lat przed rozpoczęciem roku szkolnego, jeżeli w tym roku kalendarzowym, kończy 24 lata i posiada orzeczenie o niepełnosprawności.
Świadczenie nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Program nie obejmuje również studentów.
Wniosek papierowy składa się w urzędzie gminy lub miasta właściwym ze względu na miejsce zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie „Dobry start”.
Ustalenie prawa i wypłata świadczenia następuje w terminie dwóch miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami, przy czym w przypadku wniosków w lipcu lub sierpniu następuje nie później niż do dnia 30 września.