Widzowie przywiązani do kanonicznej wersji klasycznego baletu „Jezioro łabędzie” Piotra Czajkowskiego byli zapewne mocno zdziwieni, oglądając premierowy spektakl tego popularnego dzieła w warszawskim Teatrze Wielkim.
Autor libretta Paweł Chynowski i choreograf Krzysztof Pastor postanowili bowiem odejść od klasycznej wersji baletu o miłosnych przeżyciach księcia Zygfryda z tanecznymi popisami wybitnych balerin w podwójnej roli Odetty/Odylii.
Nowa inscenizacja okazała się pełnym rozmachu i energii polifonicznym widowiskiem, z ciekawą scenografią i kostiumami. Autorzy przenieśli akcję na rosyjski dwór pod koniec panowania cara Aleksandra pod koniec XIX w. Książę Zygfryd zamienił się w carewicza Mikołaja, późniejszego cara, wraz z rodziną po rewolucji zamordowanego przez bolszewików. Zakochany w niemieckiej księżniczce Alix, późniejszej carycy, początkowo niechętnie widzianej przez cesarza, następca tronu romansuje z popularną baleriną polskiego pochodzenia Matyldą Krzesińską. W jego wizjach Alix staje się Odettą, a Matylda – Odylią. Oglądamy więc wykreowane wydarzenia historyczne połączone z fragmentami klasycznego „Jeziora łabędziego” w drugim akcie. Majestat carskiego dworu i uniesienia młodego carewicza zostały okraszone występami solistów w rolach cara, carewicza, carycy, Alix i Matyldy. Realizatorzy zręcznie połączyli indywidualne popisy gwiazd ze scenami zbiorowymi. To udane przedstawienie będzie z pewnością cieszyło się powodzeniem u widzów w przyszłym sezonie artystycznym.
Teatr Wielki – Opera Narodowa. Polski Balet Narodowy. „Jezioro Łabędzie”. Piotr Czajkowski. Choreografia: Krzysztof Pastor i Lew Iwanow. Libretto: Paweł Chynowski. Dyrygent: Aleksiej Baklan. Wykonawcy: Vladimir Yaroshenko, Dawid Trzensimiech, Melissa Hamilton, Mai Kageyama, Chinara Alizade, Yuka Ebihara i inni. Premiera: 20 maja