W programie tegorocznego Tygodnia Kina Hiszpańskiego znalazło się kilkanaście filmów różnych gatunków. Hiszpańska kinematografia, jako jedna z niewielu europejskich, zachowała narodową tożsamość kulturową i historyczną.
Wyraża się to niezwykłym temperamentem gry aktorskiej, czarnym humorem, dynamiką akcji oraz zmiennymi emocjami i nastojami – od realizmu w ukazywaniu życia codziennego do egzystencjalnej metafizyki, nawet jeśli w filmach nie pojawiają się wątki religijne.
Najciekawszymi pozycjami były dramaty i komediodramaty, w których autorzy ukazują aktualne przemiany obyczajowe. W czarnej komedii „Bar” Alexa de la Iglesii spotyka się grupa przypadkowych osób w wielkomiejskim barze. Kiedy dochodzi do zamachu terrorystycznego z niejasnym udziałem policji i atakiem tajemniczego wirusa, bohaterowie próbują wyjaśnić zagadkę i szukać ratunku. W filmach „Pierwsza miłość”, „Powołanie”, „To dla twojego dobra” i „Twoje oczy” oglądamy komediowo-dramatyczne perypetie rodziców i dorastających dzieci przeżywających pierwsze perypetie miłosne i narzeczeńskie.
Na ekrany kin studyjnych wchodzi „Lato 1993”, jeden z najciekawszych filmów przeglądu nowych filmów hiszpańskich. Pochodząca z Katalonii debiutująca reżyserka Carla Simon zrealizowała subtelny utwór o osieroconej dziewczynce, oddanej na wychowanie wujowi. Sześcioletnia Frida z trudem przystosowuje się do nowego otoczenia i – pełnej najlepszej woli – nowej rodziny. Nawiązuje trudny kontakt z młodszą kuzynką. Na tle prześwietlonych słońcem gór oglądamy emocje dziewczynki: od buntu po akceptację miłości krewnych. Warto podkreślić świetną grę całego zespołu aktorskiego, w tym dzieci./mw
„Lato 1993”. Hiszpania, 2017. Reżyseria: Carla Simon. Wykonawcy: Laia Artigas, Bruna Cusi, David Verdaguer i inni. Dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. 18. Tydzień Kina Hiszpańskiego, Kina Muranów i Luna w Warszawie, 15-22 marca