14 października
poniedziałek
Liwii, Kaliksta, Bernarda
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Papież przybył z kilkugodzinną wizytą do Neapolu

Ocena: 0
374

Papież udał się z kilkugodzinną wizytą do Neapolu. Głównym punktem tego wydarzenia jest wykład, jaki Franciszek wygłosi na Papieskim Wydziale Teologicznym Południowych Włoch na zakończenie konferencji: „Teologia po Veritatis Gaudium w kontekście śródziemnomorskim”.

fot. VaticanNews (Vatican Media)

Papież przybył do Neapolu po raz drugi, w cztery lata po swej pierwszej wizycie. Przywitał go metropolita miasta kard. Crescenzio Sepe, a także biskup Noli Francesco Marino, przełożony generalny zakonu jezuitów o Artuso Sosa oraz przedstawiciele uczelni. Po powitaniu udał się na miejsce konferencji, gdzie po wygłoszonym wykładzie odbędzie się krótkie spotkanie z władzami uczelni oraz studentami i po obiedzie Franciszek powróci do Watykanu.

Papieski Wydział Teologiczny Południowych Włoch składa się z dwóch sekcji i jedną z nich, noszącą imię św. Alojzego Gonzagi, kierują jezuici. Na uczelni tej studiuje 400 studentów pod kierunkiem 80 wykładowców. Po raz kolejny więc Franciszek wybrał to co małe w oczach świata, aby przekazać ważne przesłanie dla studiów teologicznych, przez niektórych nazywanych już „nowym początkiem”.

Powinniśmy iść w kierunku „teologicznej Pięćdziesiątnicy”, która pozwoliłaby współczesnemu człowiekowi usłyszeć „w jego języku” refleksję chrześcijańską odpowiadającą na poszukiwanie sensu i pełni życia. To zaproszenie Papież skierował do uczestników konferencji „Teologia po Veritatis gaudium w kontekście regionu Morza Śródziemnego”, jaka odbyła się na Papieskim Wydziale Teologicznym Południowych Włoch w Neapolu. Wskazał na kerygmat, dialog, rozeznawanie, współpracę i tworzenie sieci jako elementy oraz znaki rozpoznawcze głoszenia Ewangelii.

Franciszek podkreślił, że teologia, ale także każdy człowiek, jest wezwany do prowadzenia i rozwijania szczerego oraz autentycznego dialogu z wszystkimi ludźmi dobrej woli.

Kościół w dialogu z kulturami i religiami przekazuje Dobrą Nowinę o Jezusie i zasadę miłości ewangelicznej, którą On głosił jako syntezę całego nauczania Prawa, wizji proroków i woli Ojca. Dialog jest przede wszystkim metodą rozeznawania i głoszenia Słowa miłości, które jest skierowane do każdej osoby i które pragnie zamieszkać w sercu każdej z nich. Jedynie słuchając tego Słowa i doświadczając miłości, jaką ono przekazuje, można rozpoznać aktualność kerygmatu – podkreślił Ojciec Święty. - Tak rozumiany dialog jest formą akceptacji, przede wszystkim miłości Boga Ojca, objawionej w osobie Jezusa i udzielonej wraz z Duchem Świętym.

Odwołując się do Franciszka z Asyżu Papież zaznaczył, że dialog i głoszenie Ewangelii wymagają pokory, nie wdawania się w spory oraz jasnego przyznawania się do Boga. Taka postawa niesie ze sobą rezygnację z chęci podboju, prozelityzmu, oraz agresywnego odpierania zarzutów. W takim duchu należy też prowadzić dialog z muzułmanami i Żydami.

Z muzułmanami budować pokojowe współistnienie. 

Wraz z muzułmanami jesteśmy zaproszeni do dialogu, aby budować przyszłość naszych społeczeństw i naszych miast; jesteśmy wezwani, by uznawać ich za partnerów w budowaniu pokojowego współistnienia, nawet jeśli dochodzi do szokujących wydarzeń inspirowanych przez grupy fanatyczne, wrogie wobec dialogu, takie jak tragedia minionej Wielkanocy na Sri Lance – stwierdził Papież. - Formowanie studentów do dialogu z Żydami oznacza wychowywanie do znajomości ich kultury, ich mentalności, ich języka, aby lepiej zrozumieć i przeżywać naszą relację na płaszczyźnie religijnej. Na wydziałach teologicznych i uniwersytetach kościelnych należy wspierać kursy języka i kultury arabskiej i hebrajskiej, a także wzajemną znajomość między studentami chrześcijańskimi, żydowskimi i muzułmańskimi.

Powracając do źródeł chrześcijaństwo powinno świadczyć o Jezusie. 

Teraz, gdy zachodnie chrześcijaństwo nauczyło się wiele na błędach i potknięciach z przeszłości, może ono powrócić do swoich źródeł, mając nadzieję, że będzie mogło świadczyć o Dobrej Nowinie ludom Wschodu i Zachodu, Północy i Południa – podkreślił Ojciec Święty. - Teologia – skoncentrowanie umysłu i serca na Bogu «miłosiernym i współczującym» (por. Jon 4,2) - może pomóc Kościołowi i społeczeństwu obywatelskiemu w podjęciu na nowo drogi w towarzystwie wielu rozbitków, zachęcając mieszkańców basenu Morza Śródziemnego do odrzucenia wszelkiej pokusy ponownego podboju i zamknięcia tożsamościowego. 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 14 października

Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego. 

Dziś w Kościele:
poniedziałek, XXVIII tygodnia zwykłego 
+ Dzień Powszedni albo wspomnienie św. Kaliksta I, papieża i męczennika albo wspomnienie św. Małgorzaty Marii Alacoque, dziewicy
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): Rz 1,1-7; Ps 98 (97),1-4; Łk 11,29-32
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań

Po Anielskiej serii przypominamy Spotkania z Aniołami - seria I (co dzień nowy odcinek)
1. Po co są Aniołowie?
2. Dogmaty anielskie
3. Misja anielska
4. Anioły w Starym Testamencie; 5. Chrystus jest centrum świata; 6. Aniołowie w chwilach pokusy

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -