19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dzielny grajek

Ocena: 0
1289

Usługi subskrypcji, nawet te, które oferują produkty nieszczególnie efektowne, dają konsumentowi poczucie bycia klientem VIP.

fot.pixabay.com/CC0

Grajek flet drewniany miał/ Na zamku raz koncert swój dał/ Król w nagrodę za piękną grę/ Dał herb mu i uśmiechnął się/ Nie chcę herbu Jaśnie Panie/ Grajek rzekł zdecydowanie/ Gdy w kieszeni herb będę miał/ Coraz więcej wciąż mieć będę chciał/ Cały świat opuści mnie/ Świat mi powie – sprzedałeś się. (…) Grajek, co drewniany flet miał/ Zbiegł z zamku, gdzie koncert swój dał/ Bez zaszczytów, herbów i szat/ Bez sławy powrócił w swój świat/ Do swej chaty, do rodziny/ Do swych przodków, do dziewczyny/ Nikt nie powie o nim źle/ Nikt nie powie, że sprzedał się/ Wy osądźcie, bo to nie żart/ Ile dzielny ten grajek był wart (Jacek Kaczmarski, 1974).

Za czasów grajka Jacka Kaczmarskiego pewnie jeszcze nie istniało słowo „konsumpcjonizm”. Grajek jednak trafnie wyczuwał, jak chęć posiadania coraz więcej niszczy relacje rodzinne, przyjaźnie i miłości. By pozostać sobą, wystarczyło mu nie przyjąć nagrody króla. Jak uczynić, by w ekonomii całkowicie opartej na konsumpcji promować umiarkowany styl zachowania?

Obecnie sporo się mówi o ekonomii subskrypcji. Dokonując zakupów w tym modelu, klienci z jednej strony zyskują więcej czasu wolnego, bo nie muszą poświęcać go na rutynowe czynności, z drugiej zaś za niewielką opłatą otrzymują dostęp do zasobów informacji, kultury i rozrywki. Inteligentna pralka sama zamawia proszek do prania itp. Rzekomo gospodarka subskrypcyjna zachęca do bardziej odpowiedzialnego i mniej zanieczyszczającego środowisko sposobu konsumpcji, ponieważ pozwala lepiej dostosować to, co się kupuje, do rzeczywistych potrzeb. Co więcej, niektórzy eksperci wskazują na potencjalny sojusz między subskrypcjami a tzw. gospodarką współdzielenia: jeśli zamiast kupować sezonowe ubrania, wypożycza się je za miesięczną opłatą, a następnie zwraca, zmniejsza się wpływ na środowisko związany z ich produkcją i utylizacją odpadów.

Badania pokazują jednak, że na ogół jest odwrotnie. Usługi subskrypcji, nawet te, które oferują produkty nieszczególnie efektowne, jak na przykład żyletki, dają konsumentowi poczucie bycia klientem VIP: przychodzą do domu bez konieczności składania regularnego zamówienia, w pięknym opakowaniu i z wyborem dostosowanym do upodobań. Z tego powodu, a także dlatego, że akt płacenia jest oddzielony od aktu cieszenia się produktem, model ten łatwo zachęca do zachowań konsumpcyjnych. No cóż, trudno, by rozwiązania poruszające się w logice z zasady materialistycznej generowały zachowania mniej konsumpcyjne.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest duchownym Prałatury Opus Dei w Warszawie

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter