28 listopada
niedziela
Leslawa, Zdzislawa, Stefana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zmiana ról

Ocena: 0
2429

Czy można zamienić się na życia? I jak to się może skończyć? O tym pisał już Mark Twain. Jego „Książę i żebrak” był 40 lat temu pierwszym spektaklem familijnym warszawskiego teatru Rampa.

Teraz wraca w adaptacji Teresy Kuripas-Grabowskiej z Tintilo – teatru dziecięcego przy Rampie.

„Czy żebrak pozostanie dożywotnim więźniem tronu?”, „W obcej skórze jak w więzieniu” – tak teksty piosenek komentują sytuację Toma Canty’ego i księcia Walii Edwarda Tudora – bliźniaczo do siebie podobnych chłopców urodzonych tego samego dnia, z których każdy marzy o życiu tego drugiego. Wydelikacony książę radzi sobie z rzezimieszkami, a ozłocony żebrak potrafi sprawiedliwie osądzić niewinnie uwięzionych. I co dalej?

Piosenki – melodyjne, ciekawie zaaranżowane i pięknie wykonane – zamieniły spektakl w żywiołowe widowisko muzyczne. Duża w tym zasługa aktorów – w większości dzieci i młodzieży – najzdolniejszych członków teatru Tintilo, ale też jego absolwentów. Tintilo to fenomen: działa od ćwierć wieku, od kilkunastu lat przy teatrze Rampa, a na jego deskach talenty szlifowały dzisiejsze gwiazdy sceny i ekranu. W „Księciu czy żebraku” wyróżnia się ciepły i nienachalny głos Zuzanny Makowskiej i Doroty Osińskiej – słowika Teatru Rampa. Rolę Lady Midnight odtwarza ona na zmianę z Michaliną Brudnowską, której głos to także błogość dla uszu. Wyrazy szacunku dla Anny Bajak, Natalii Bajak i Kamila Jarosa za przygotowanie chóru i solistów!

W spektaklu wykorzystano techniki multimedialne – scenografia z XVI-wiecznego dworu angielskiego i londyńskich ulic na ekranie przenosi się do współczesnych realiów warszawskich. To – razem ze strojami – czyni opowieść uniwersalną. Piękna, minimalistyczna, czarno-biała scenografia (razem z wymowną grą świateł) oraz charakteryzacja także grają symbolicznie. Choreografia również niezwykle sugestywna. Brawa dla Santiago Bello i Marcina Furgi odpowiedzialnych za ruch sceniczny!

Przesłanie zaś: „Niech od dzisiejszego dnia prawo królewskie będzie prawem miłosierdzia, a nie prawem krwi” – idealnie wpisuje się w rok miłosierdzia, ale aktualne powinno być zawsze i wszędzie!

 

„Książę czy żebrak”, Teatr Tintilo i Teatr Rampa. Scenariusz i reżyseria: Teresa Kurpias-Grabowska.

Monika Odrobińska
fot. Olga Cieslar/www.photoolga.pl

Idziemy nr 3 (537), 17 stycznia 2016 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

NIEDZIELNY NIEZBĘDNIK DUCHOWY - 28 listopada

Niedziela, I Tydzień Adwentu
«Czuwajcie więc i módlcie się w każdym czasie».
+ Czytania liturgiczne (rok C, II): Łk 21,25-28.34-36
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
+ Spojrzenie w niebo (komentarz "Idziemy")

+ Odpust dla zmarłych przez cały listopad



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter