21 października
środa
Urszuli, Hilarego, Jakuba
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Polskie tłumaczenie nowego Dyrektorium o Katechizacji

Ocena: 0
257

„Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i być elementem ewangelizacji" – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji. Dokument zatwierdzony 23 marca br. przez papieża Franciszka, zaprezentowany został 25 czerwca br. w Watykanie. Właśnie ukazało się jego polskie tłumaczenie.

Fot. BP KEP, episkopat.pl

Musimy docenić dwie godziny religii w szkole. Przeniesienie ich do parafii byłoby bardzo trudne

– mówił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki podczas prezentacji polskiego tekstu Dyrektorium o Katechizacji, która odbyła się dziś, tj. 3 września w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.

Przewodniczący KEP dodał, że jest to tematyka, która interesuje wiele tysięcy katechetów i katechetyków. Jest to wielkie gremium, które zdaje sobie sprawę, że w katechezie zachodzą głębokie procesy modernizacyjne.

Nie tylko rozległość tematów, które w tym tekście się znajdują, ale precyzja i prostota, z jaką podnoszone są w niej pewne tematy, jest bardzo podnosząca na duchu

– zaznaczył abp Gądecki.

Nowe Dyrektorium o Katechizacji uaktualnia poprzedni dokument, wydany przez Stolicę Apostolską w 1997 r. Z jeszcze większą mocą wskazuje, że każdy chrześcijanin jest misjonarzem, a Kościół powinien szukać nowych sposobów przekazu wiary w obliczu wyzwań, które stawia świat cyfrowy i globalizacja kultury.

Dyrektorium podzielone jest na 3 części i 12 rozdziałów.

Część pierwsza – „Katecheza w ewangelizacyjnej misji Kościoła” mówi o przekazywaniu Bożego objawienia. Zwraca uwagę na ewangelizacyjną misję Kościoła oraz na rolę katechezy w tej misji. Wiele miejsca poświęca też powołaniu i formacji katechetów, którzy mają być prawdziwymi świadkami wiary. Dyrektorium zwraca uwagę, że powołanie katechetyczne dotyczy różnych osób różnych stanów – począwszy od biskupów, kapłanów i diakonów, poprzez osoby konsekrowane i katechetów świeckich, wśród których szczególna rola przypada chrześcijańskim rodzicom i dziadkom.

Część druga poświęcona jest procesowi katechizacji. Punktem wyjścia jest przedstawienie Bożej pedagogii wiary. Omówiona jest również m.in. metodologia w katechezie a następnie różne formy katechezy skierowane do różnych grup odbiorców – katecheza rodzinna, katecheza z dziećmi, katecheza w świecie młodych, katecheza z dorosłymi, osobami starszymi, osobami z niepełnosprawnością, imigrantami, emigrantami, czy osobami zmarginalizowanymi.

Część trzecia „Katechizacja w Kościołach partykularnych” zwraca uwagę na katechezę w różnych kontekstach społeczno – kulturowych. Uznaje m.in. specyfikę Kościołów wschodnich i omawia wyzwania, które stoją przed parafiami, ruchami i stowarzyszeniami w Kościele, czy szkołami katolickimi, które w coraz większym stopniu powinny się stawać „wspólnotami wiary”. Zwraca również uwagę na specyficzne potrzeby związane z katechezą w wielkich miastach, w środowisku wiejskim, w kontekście ekumenicznym i wieloreligijnym itp . Podejmuje także temat wyzwań, jakie stawia przed człowiekiem kultura cyfrowa.

Cechą charakterystyczną katechezy w tym Dyrektorium jest jej bardzo silny związek z dziełem ewangelizacji, jest to wyróżnik tego dokumentu. Nie może być inaczej, ponieważ ewangelizacja zajmuje pierwsze miejsce w życiu Kościoła

– zauważył bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Bp Osial dodał, że nowy dokument „opisuje drogę katechezy, która jest podporządkowana ewangelizacji. Katecheza, która wyłania się z kart Dyrektorium to jest katecheza kerygmatyczna”.

Dyrektorium przypomina, że na mocy chrztu świętego katecheci – podobnie jak wszyscy chrześcijanie – uczestniczą w kapłaństwie powszechnym. Są odpowiedzialni za zbawienie tych wszystkich osób, do których Pan Bóg ich posyła w różnych środowiskach

– podkreśliła prof. Anna Zellma z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, która jest konsultorem Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Nowe dyrektorium dostosowuje się do tego, co o katechizacji mówi Papież Franciszek w adhortacji Evangeli gaudium. Papież chce katechezy kerygmatycznej. Dlatego też całe nasze dyrektorium kieruje się tą intuicją. Oznacza to, że ewangelizacja i katecheza muszą stanowić jedną całość. Katecheza jest bowiem jednym z etapów ewangelizacji. Nie jest dla niej alternatywą. Katecheza to wielki proces, który dokonuje się w różnych dziedzinach, od liturgii po świadectwo posługi charytatywnej, od modlitwy osobistej po wymiar moralny. Chcemy jednak, aby w tym wielkim procesie katechizacji jego najsilniejszym elementem było pierwsze głoszenie Jezusa Chrystusa

- mówił abp Rino Fisichella, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji w rozmowie z Radiem Watykańskim w związku z czerwcową prezentacją dokumentu w Watykanie.

Polskie tłumaczenie dokumentu ukazało się w Wydawnictwie JEDNOŚĆ. Autorką przekładu z języka włoskiego jest Aleksandra Soroka-Kulma. Tekst merytorycznie skonsultował ks. dr hab. Andrzej Kiciński, profesor KUL.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o Katechizacji, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce, 2020

Fot. BP KEP

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 21 października

Środa, XXIX Tydzień zwykły
+ Dzień Powszedni
«Komu wiele dano, od tego wiele wymagać się będzie».
+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Ef 3,2-12; Ps (Iz 12,2.3 i 4bcd-6); Łk 12,39-48
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)



Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter