Co wiedzą o Polsce i Polakach obcokrajowcy? Na pytania z tym związane próbowali odpowiedzieć pracownicy Katedry Psychologii Społecznej i Psychologii Religii KUL, którzy przeprowadzili badania społeczne wśród zagranicznych uczestników Światowych Dni Młodzieży.
Projekt współfinansowało ministerstwo spraw zagranicznych.
Z badań wynika, że reprezentanci Francji, Włoch, Rosji, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Anglii mają pozytywny stereotyp Polaka: gościnny, rodzinny, dobrze wykształcony, pracowity, solidny, angażujący się w walkę o wolność. Wyobrażenia neutralne to: rolnik, sprytny, rozmowny, konserwatywny, inżynier. Cechy negatywne, jakie w nas widzą cudzoziemcy, to: nadużywający alkoholu, uparci, ksenofobiczni, zarozumiali, pracujący na czarno. Te cechy wskazało jednak zaledwie 5 proc. respondentów, widać więc, że stereotyp Polaka jako pijaka, lenia i cwaniaka zanika.
Lepsze zdanie o nas mają mieszkańcy byłego bloku wschodniego, niż Europy Zachodniej. Lepiej nas także postrzegają w wymiarze gospodarczym i ważności historyczno-politycznej. Także ta pierwsza grupa dostrzega większy wkład Polski w rozwój świata w obszarze kultury, nauki, religii, demokracji i wiedzy o II wojnie światowej.
Niestety, wciąż niewielka jest wiedza o Polakach ratujących Żydów i o Powstaniu Warszawskim. Także wiedza na temat kultury, kompozytorów, reżyserów i laureatów literackiej Nagrody Nobla. Połowa respondentów nie wie nic o polskich osiągnięciach naukowych. W ramach projektu na podstawie przeprowadzonych badań wypracowano szereg rekomendacji dla osób i instytucji zajmujących się promocją Polski za granicą. Czy wyciągną z tego wnioski i przystąpią do odpowiedniego działania?