23 października
wtorek
Marleny, Seweryna, Igi
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Czas na dietę

Ocena: 3.15
1721

Osoby, które jedzą raz dziennie, bo jedzą cały czas, mogą zapomnieć o zdrowiu

Zaczęła się wiosna, przed nami lato – czyli najlepszy czas na podjęcie diety, a dokładniej mówiąc: na oczyszczenie organizmu po zimie. Mimo że celem kuracji oczyszczających (nazywanych też postami) nie jest redukcja masy ciała, zwykle dochodzi do utraty kilku kilogramów.

Istnieją zasady, których powinniśmy przestrzegać wszyscy, jeśli chcemy być zdrowi. Po pierwsze, nie jeść więcej niż trzeba, czyli jeść tylko tyle, ile nasz organizm rzeczywiście potrzebuje. Należy nie dopuszczać do uczucia przejedzenia, a przestać jeść, gdy zniknie uczucie głodu. Większość osób powinna jeść trzy razy dziennie, niektórzy będą potrzebować pięciu mniej obfitych posiłków. Osoby, które jedzą raz dziennie, bo jedzą cały czas, mogą zapomnieć o zdrowiu. Ilość potrzebnego pokarmu jest bardzo indywidualna – zależy od masy ciała, wykonywanej pracy, przyjmowanych leków. Na ogół jemy za dużo.

Druga zasada to troska o dobre trawienie. Ważne, żeby jeść w spokoju, siedząc przy stole. Pierwszy etap trawienia odbywa się w ustach, bo już w ślinie znajdują się enzymy. Dlatego bardzo ważne jest dokładne gryzienie potraw: trzeba to robić tak długo, aż pożywienie wymiesza się ze śliną; z ust pokarm powinien przedostawać się dalej w postaci półpłynnej.

Jedzenia nie powinno się popijać! Odstęp między jedzeniem a piciem to minimum pół godziny; wyjątek stanowi niewielka ilość wina do posiłku.

Dalszy etap trawienia odbywa się w żołądku. Tu istotną rolę odgrywają enzymy trzustkowe. Ich szczyt wydzielania to godziny 10-11 przed południem. Surowe potrawy jedzone wieczorem długo pozostają niestrawione, a wszystko, co zalega w jelitach, działa niekorzystnie. Dlatego surowe warzywa i owoce powinny być jedzone do godz. 16, a przez chorych – nawet do godz. 14. Warto dodać, że np. sałata z sosem zawierającym jakiś ocet nie jest traktowana jako surowa, cebula z olejem też według tej zasady nie jest surowa. Trawienie ułatwiają kiszonki: dobrze dodawać je do posiłków. Trzeba pamiętać także o ważnej roli przypraw: szczególnie korzystnie na trawienie działa kminek, gałka muszkatołowa czy hyzop. Sól powinna być używana z umiarem.

W czasie postu (i nie tylko wtedy) ważne jest, co pijemy. Polecana jest woda z cytryną ze skórką (ważne, żeby była to cytryna z uprawy ekologicznej, dobrze umyta), herbaty owocowe i herbata z kopru włoskiego (można ją pić w dużych ilościach). Płyny powinny być ciepłe. Należy wykluczyć czarną herbatę i kawę – działają zakwaszająco i odwadniają.

Ważną rolę w trawieniu odgrywa wysiłek fizyczny: ćwiczenia rozciągające i spacer, szczególnie po południu lub przed snem. Istotne, żeby się wówczas nie forsować; chodzi o rozciąganie mięśni i stawów, żeby uwolnić toksyny, a nie o duży wysiłek fizyczny, którego skutkiem będzie wytworzenie dużej ilości kwasu mlekowego i zakwasy.

 

Idziemy nr 16 (654), 22 kwietnia 2018 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autorka jest lekarzem



Najczęściej czytane komentarze

 

SALON DZIENNIKARSKI

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -