Mieszkająca z rodzicami w Nowym Jorku młoda Chinka Billi, z trudem walcząca o pozycję zawodową, niepokoi się o ukochaną babcię Nai Nai,.
„Kłamstewko” jest filmem zrealizowanym w koprodukcji amerykańsko-chińskiej. W tym przypadku współpraca producentów z obu krajów nabrała głębszego znaczenia, utwór chińskiej autorki okazał się bowiem dziełem w pewnym sensie dwukulturowym. Jest to obraz o zderzeniu mentalności, obyczajowości, tożsamości narodowej i kultury Chińczyków mieszkających w Ameryce z rodakami z własnego kraju. Owa konfrontacja została tu ukazana w sposób niezwykle interesujący, dający do myślenia na temat różnic w pojmowaniu moralności ludzi Wschodu i Zachodu.
Mieszkająca z rodzicami w Nowym Jorku młoda Chinka Billi, z trudem walcząca o pozycję zawodową, niepokoi się o ukochaną babcię Nai Nai, która zachorowała na raka. Jednak rodzina postanawia nie informować starszej kobiety o chorobie. Aby wszyscy bliscy mogli ją pożegnać, rodzina organizuje przyśpieszone wesele wnuka, na którym babcia Nai Nai ma być głównym gościem. Billi jedzie więc z ciężkim sercem do Chin, niezbyt przekonana do decyzji rodziny – wszak w jej rodzinnej Ameryce pacjenci i ich najbliżsi informowani są o śmiertelnych chorobach.
W Chinach w gronie rodzinnym dochodzi do konfrontacji postaw w sprawie choroby babci. Bliscy i lekarze tłumaczą dziewczynie, że w tradycji chińskiej jednostka należy w pewnym sensie do zbiorowości – rodziny, społeczności i narodu. Nie ma tu miejsca na indywidualizm w stylu zachodnim. Chińczycy uważają, że należy chorej osobie pozwolić umrzeć w spokoju i godności. W trakcie wesela zabawa i radość miesza się ze smutkiem i łzami. Rej wodzi babcia, która (zapewne domyślając się choroby) dominuje energią nad wszystkimi gośćmi.
Świetna realizacja, wciągająca dramaturgia i doskonała gra chińskich wykonawców powoduje, że „Kłamstewko” emanuje autentycznymi emocjami i psychologiczną prawdą. Przede wszystkim dzięki prostocie reżyserii widzowie mogą zrozumieć postawiony przez autorów problem, związany z różnicami pojmowania choroby i śmierci w Ameryce i Chinach. Film chińskiej autorki może więc sprowokować naszych widzów do głębszych refleksji na temat zarysowanych wyżej ważnych moralnych problemów.
„Kłamstewko” (Farewell), Chiny/USA, 2019. Scenariusz i reżyseria: Lulu Wang. Wykonawcy: Shuzhen Zhan, Awkwafina, Diana Lin, Tzi Ma i inni. Dystrybucja: M2 Films