27 kwietnia
sobota
Zyty, Teofila, Felicji
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

350 książek od widzów w scenografii opery i dla instytucji społecznych

Ocena: 0
288

Różnorodne beletrystyczne tytuły zasiliły na scenie biblioteczkę tytułowego bohatera. Reżyser spektaklu podkreślał jeszcze przed premierą na początku czerwca, że biblioteka i literatura są motywami łączącymi różne historie w „Kandydzie”. W przedstawieniu reżyser nawiązuje m.in. do „Rękopisu znalezionego w Saragossie” (a konkretnie do budowy szkatułkowej utworu).

„Ok. jednej czwartej książek, które otrzymaliśmy, pozostanie w operze, aby w kolejnych sezonach zasilać scenografię +Kandyda+. Zdecydowaną większość jednak przekażemy wybranym instytucjom, np. szpitalom, szkołom, bibliotekom, które nie mają danych tytułów, a którym książki mogłyby posłużyć” – powiedziała PAP Ewa Bąkowska z działu marketingu i organizacji widowni Opery Krakowskiej.

Niezniszczone wydawnictwa z różnych lat można było przynosić do Opery Krakowskiej przez ostatnie trzy tygodnie, do niedzieli (16 czerwca). Darczyńcy otrzymywali w zamian bilet na „Kandyda” w promocyjnej cenie. „Niektórym nie zależało na biletach, chcieli po prostu aby książki posłużyły innym” – wyjaśniła przedstawicielka Opery.

Jak zaznaczyła, Operze zależy na propagowaniu czytelnictwa. Według raportu Biblioteki Narodowej 37 proc. Polaków przyznaje, że przeczytało przynajmniej jedną książkę w 2018 r. Wynik ten nie zmienia się w stosunku do lat ubiegłych, co pokazuje brak wzrostu zainteresowania czytaniem książek.

Rolę tytułową w spektaklu Znanieckiego odtwarzają Łukasz Gaj, Voytek Soko Sokolnicki, Jarosław Bielecki, a Kunegundy – Katarzyna Oleś-Blacha i Joanna Moskowicz. Małgorzata Walewska i Olga Maroszek występują jako Old Lady. Autorem scenografii jest Włoch Luigi Scoglio, który już współpracował z polskimi twórcami, za muzykę odpowiada Sławomir Chrzanowski, za choreografię Jarosław Staniek.

„Kandyd, czyli optymizm” według powiastki filozoficznej Woltera to to jedna z najważniejszych literackich pozycji Oświecenia. Wolter zawarł w tej opowiastce filozoficznej zjadliwą, ironiczną krytykę „Listu o Opatrzności” Jean-Jacquesa Rousseau, podając w wątpliwość tezę o tym, że „żyjemy w najlepszym z możliwych światów”. Muzykę do opery skomponował Leonard Bernstein.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 27 kwietnia

Sobota, IV Tydzień wielkanocny
Jeżeli trwacie w nauce mojej,
jesteście prawdziwie moimi uczniami i poznacie prawdę.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 14, 7-14
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)


ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter