Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, inscenizowana wersja oratorium, debiuty artystów – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja jednego z najbardziej rozpoznawalnych europejskich festiwali muzyki dawnej, jakim są Misteria Paschalia. Koncerty odbędą się na krakowskich scenach od dziś – Wielkiego Poniedziałku do Poniedziałku Wielkanocnego.
W tym roku głównym tematem festiwalu będzie muzyka francuska. W trakcie Wielkiego Tygodnia arcydzieła francuskiej i europejskiej muzyki dawnej przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści z Francji oraz innych krajów Europy.
Do współpracy przy tworzeniu programu 14. edycji festiwalu Misteria Paschalia zaproszony został znany artysta, czołowy francuski dyrygent, założyciel i dyrektor artystyczny zespołu Le Poème Harmonique, Vincent Dumestre. Wystąpi on w Krakowie aż na czterech koncertach.
Zaproszeni przez Dumestre’a artyści i wybrany przez niego repertuar przeniosą festiwalową publiczność do francuskiej sztuki gestu XVII w., wrażliwości człowieka epoki baroku i jego duchowości. Zaprezentowany będzie bogaty program muzyczny, teatralny i medytacyjny w wykonaniu najsłynniejszych zespołów, dyrygentów i solistów ostatnich lat.
Główne pasmo festiwalu, czyli Vanitas (Marność) zainauguruje w Wielki Poniedziałek polska prapremiera dzieła Claudia Monteverdiego: „Selva Morale e Spirituale” w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Jest to zbiór utworów o przeznaczeniu liturgicznym, napisanych przez Monteverdiego z myślą o bazylice św. Marka w Wenecji.
W Wielki Wtorek w kościele Bożego Ciała zabrzmi muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa. Wykonawcami będą francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadzi francuski dyrygent Skip Sempé.
W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny odbędzie się światowa prapremiera oratorium „Il terremoto” („Trzęsienie ziemi”) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów wystąpi Le Poème Harmonique i polska orkiestra barokowa Arte dei Suonatori.
W Wielki Czwartek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora G. Ph. Telemanna – „ Brockes-Passion”. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Pasję wykona francuski zespół Ensemble Pygmalion, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler.
Słynne „Stabat Mater” G.B. Pergolesiego zabrzmi w Wielki Piątek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów, krakowianie usłyszą słynną rosyjską sopranistkę Julię Lezhnevę.
Tradycyjnie już wielkosobotni koncert odbędzie się w Kopalni Soli „Wieliczka”, w zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Wykonany zostanie „Stabat Mater” L. Boccheriniego.
W Wielką Niedzielę w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka francuskiego kompozytora barokowego Michela Richarda Delalande’a. Publiczność usłyszy jego „Te Deum” i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów.
W Poniedziałek Wielkanocny, na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, godz. 20) podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper A. Vivaldiego i G.F. Haendla.
Drugim pasmem będzie Tenebrae (Ciemność), czyli cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23 w bazylice Bożego Ciała), będących prezentacją muzycznych opracowań francuskich kompozytorów, jakich dokonali do tekstów Lamentacji Jeremiasza. Cykl Tenebrae powstaje przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.