Można do nich zaliczyć np. kosztowne zegarki Patka z podobiznami polskich bohaterów narodowych, mnemotechniczne tablice Antoniego Jaźwińskiego, którego metoda zapamiętywania faktów była niezwykle popularna w szkolnictwie Europy i Ameryki w połowie XIX w., mapę Australii z najwyższym szczytem nazwanym Górą Kościuszki przez jego odkrywcę Pawła Edmunda Strzeleckiego czy okładki miesięcznika „Vogue” zaprojektowane przez Janinę Dłuską.
Przestrzeń pierwszej części wystawy, znajdująca się na parterze, wypełniona została setkami dzieł sztuki i pamiątek przeszłości. Nie ma tu układu chronologicznego, nie ma podpisów przy każdym obiekcie. Zwiedzający dostaje przewodnik z notami o eksponatach, który może zostać zabrany jako pamiątka lub zwrócony do użytku następnych gości MNK. Prace zestawione są tak, aby wchodziły ze sobą w dialog, a tematy tej „rozmowy” porządkują poprzedzone hasztagami hasła.
Druga część wystawy „#Dziedzictwo”, zaaranżowana wśród białych ścian na pierwszym piętrze, pozwoli uporządkować wrażenia. – Tutaj umieściliśmy znacznie mniej obiektów, za to takich, które mają szczególne znaczenie artystyczne, historyczne czy dokumentacyjne – tłumaczy kurator Andrzej Szczerski. – To właśnie tu można zobaczyć m.in. „Planty o świcie” Stanisława Wyspiańskiego, pejzaż Rafała Malczewskiego z cyklu „Centralny Okręg Przemysłowy”, ale także znaczek „Solidarności” Leszka Sobockiego czy meblościankę Kowalskich, obecną w czasach PRL w wielu polskich domach. Tu znajdziemy przekazane specjalnie na naszą wystawę prace Krzysztofa Pendereckiego, Marcina Maciejowskiego czy Natalii Wiernik. Wybranym obiektom towarzyszą komentarze publiczności, efekt warsztatów nawiązujących do naszej wystawy, prowadzonych już od kilku miesięcy przez Dział Edukacji MNK.
Dodatkiem jest „Ikono-strefa” – instalacja na drugim piętrze Gmachu Głównego MNK, która składa się z obracanych kostek z naklejonymi wydrukami 120 ikon polskiej kultury. To nie tylko dzieła sztuki, ale także cytaty literackie, fotografie, kadry z kultowych filmów, a nawet zdjęcie Marka Niedźwiedzkiego prowadzącego listę przebojów radiowej „Trójki”. „Ikony” można ustawić tak, by ułożyć z nich obraz własnego dziedzictwa kulturowego.
Wystawie towarzyszy także obszerny katalog oraz program edukacyjny, z rozbudowaną częścią dla najmłodszych pod hasłem „I po kim ty to masz?”. Katalog „#Dziedzictwo” pod redakcją dr. hab. Andrzeja Szczerskiego to wydawnictwo dwujęzyczne liczące ponad 600 stron, do którego można wracać latami. Zwłaszcza że część katalogową poprzedzają eseje m.in. prof. Andrzeja Nowaka („Polska i Europa Środkowo-Wschodnia”), Joanny Wnuk-Nazarowej („Polskie dziedzictwo muzyczne”) czy Krzysztofa Dybciaka i Pawła Śpiewaka. Ta wyjątkowa wystawa potrwa do 7 stycznia 2018 r. i można śmiało powiedzieć, że dla wszystkich, a już na pewno dla szkół, jest obowiązkowa.