23 sierpnia
środa
Apolinarego, Filipa
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Wschodnia obwodnica Krakowa oddana do użytku

Ocena: 0
1139

W Krakowie oddano w czwartek do użytku 4,5-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 we wschodniej części Krakowa, zwanej Trasą Nowohucką. Stanowi ona równocześnie drugą część wschodniej obwodnicy miasta. Wartość inwestycji wyniosła blisko 529 mln zł brutto.

fot. PAP/Stanisław Rozpędzik

W uroczystości wziął udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – To wielki dzień dla Nowej Huty, można powiedzieć – nowe otwarcie (…). To bez wątpienia ważny dzień dla Małopolan. Dziś udostępniamy kierowcom długo oczekiwaną drogę, która przeniesie znaczną część ruchu poza Kraków. Zmianę na plus odczują szczególnie mieszkańcy Nowej Huty, gdyż zyskuje ona dostęp do autostrady A4. Otwarcie tego odcinka zbliża nas do ukończenia całej S7 i zarazem połączenia północnej i południowej Polski – powiedział podczas uroczystości minister.

Jak dodał, dzięki nowej trasie "Nowa Huta staje jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc inwestycyjnych w Małopolsce, a nawet w Polsce", a "brak dobrego połączenia komunikacyjnego dusił Kraków i Małopolskę”.

Minister podkreślił, że "droga ekspresowa S7 w pełnym jej przebiegu – przez Małopolskę, Świętokrzyskie, Mazowieckie, Warmińsko-Mazurskie, Pomorskie – to droga, o którą od kilkunastu lat zabiegało wiele środowisk, samorządów i polityków". Przypomniał, że przed dwoma tygodniami rząd zdecydował, że zwiększa limit finansowy o 28 mld zł dodatkowo w planie budowy dróg i autostrad na lata 2014-2023. Wyraził także m.in. przekonanie, że do 2021 roku domknięta zostanie obwodnica Krakowa, tj. odcinek północny.

Minister Adamczyk odczytał także list premier Beaty Szydło, która podkreśliła, że jest to ważna inwestycja dla całej Polski, a rząd realizuje dalsze ambitne projekty. "Jednym z priorytetów kierowanego przeze mnie rządu jest spójny system komunikacyjny. Dokładamy wszelkich starań, by S7, kluczowy szlak drogowy na osi Północ – Południe, który połączy trzy ważne ośrodki miejskie – Gdańsk, Warszawę i Kraków, został jak najszybciej sfinalizowany" – napisała m.in. premier Szydło.

Budowa rozpoczęła się w lecie 2014 r. Trasę o długości 4,5 km wraz z dwupoziomowymi węzłami drogowymi: "Rybitwy" i "Igołomska" oraz mostem wantowym na Wiśle wybudowały spółki Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.

Docelowo robocza nazwa węzłów zostanie zmieniona na: węzeł Kraków Przewóz – węzeł Kraków Nowa Huta. Jest również propozycja, aby nowo zbudowany most nosił imię kard. Franciszka Macharskiego, ale Rada Miasta może podjąć stosowną uchwałę w tej sprawie najwcześniej w rok od śmierci kardynała (kard. Macharski zmarł 2 sierpnia 2016 r.).

W ciągu 3 lat budowy powstała dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 4,5 km wraz z dwoma węzłami drogowymi i całą infrastrukturą drogową. Łącznie przebudowano i wybudowano 18,6 km jezdni i dróg dojazdowych, obiekty inżynierskie, linię tramwajową wraz z siecią trakcji oraz branżowe sieci podziemne. W ramach kontraktu powstał również nowoczesny most łączący Podgórze z Nową Hutą.

Most na Wiśle jest najdłuższym mostem w Krakowie i Małopolsce. Składa się on z dwóch równoległych obiektów o długości około 700 metrów każdy. W trakcie budowy zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań, m.in. do produkcji górnej warstwy nawierzchni asfaltowej zastosowano zmodyfikowany asfalt z dodatkiem zmielonych zużytych opon, co pozwoli znacznie wyciszyć hałas.

Inwestycja została oddana miesiąc przed planowanym terminem zakończenia kontraktu. Koszt budowy wyniósł 528,8 mln zł brutto był współfinansowany z funduszy UE.

"W efekcie wybudowania drogi ekspresowej do ul. Igołomskiej (czyli DK 79) połączone zostały wszystkie wyloty dróg krajowych z miasta: nr 94, nr 79, nr 44 i nr 7 (Zakopianka). Umożliwi to przeniesienie ruchu tranzytowego na nową drogę ekspresową i istniejącą obwodnicę A4. Wzrośnie bezpieczeństwo i komfort jazdy, skróci się czas przejazdu i upłynni ruch tranzytowy. Niezwykle ważna dla ruchu tranzytowego trasa S7 połączy południe z północą Polski" – poinformowało w komunikacie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Jak podkreślił podczas uroczystości szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk, inwestycja była wyczekiwana i niezwykle potrzebna. Z kolei przedstawiciel spółki Strabag Wojciech Trojanowski przypomniał, że w tym roku Strabag obchodzi 30. rocznicę obecności na polskim rynku. Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński poinformował natomiast, że budowa drogi S7 będzie kontynuowana. – Dzięki podpisanym programom inwestycyjnym trasa S7 będzie kontynuowana do granicy z woj. świętokrzyskim. Ta droga stanie się siecią od Rabki do Gdańska, taki jest cel – powiedział dyr. Pałasiński.

Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce, przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.(PAP)

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:


SALON DZIENNIKARSKI



Najwyżej oceniane artykuły