Jedno z opowiadań o Elizeuszu może budzić zgorszenie we współczesnym czytelniku. Chodzi o epizod podczas wędrówki proroka do Betel. Na jego spotkanie wybiegli chłopcy z tego miasta i naśmiewali się z jego łysiny. Reakcja proroka była ostra – „odwrócił się, spojrzał na nich i przeklął ich w imię Pańskie. Wówczas wypadły z lasu dwa niedźwiedzie i rozszarpały spośród nich czterdzieści dwoje dzieci” (2 Krl 2,24). Ze współczesnej perspektywy etycznej takie zachowanie nie pasuje do proroka, jednak to wydarzenie, podobnie jak inne, spełnia w ramach Ksiąg Królewskich ważną funkcję teologiczną; pokazuje, że wszystkie aspekty życia pozostaje pod władzą Boga. Zwierzęta i zjawiska naturalne zwykle pełnią w opowiadaniach funkcję znaków ochrony albo kary Bożej (por. lwy w 1 Krl 13 i 20).
W tym przypadku przesłanie jest takie, że ci, którzy szydzą z proroka, podobnego do proroka Elizeusza, są przeklęci. Prorokowi towarzyszą błogosławieństwo i przekleństwo. Opowiadanie kończy się podróżą Elizeusza do góry Karmel, miejsca triumfu Eliasza. Z góry Karmel Elizeusz udaje się do Samarii, siedziby władzy królewskiej.
PROROK ZAANGAŻOWANY W SPRAWY POLITYCZNE
Największych dzieł Elizeusz dokonał w sferze politycznej. Przyjmując płaszcz z włosia po Eliaszu, Elizeusz przejął także jego misję. Podobnie jak jego nauczyciel, był głęboko zaangażowany w politykę swej epoki, stale podejmował sprawy narodu. Według opowiadania z 2 Księgi Królewskiej, Elizeusz wskazał spragnionym wojskom Izraela ukryte źródła wody i przepowiedział im zwycięstwo nad Moabitami (3,15-25); ostrzegł króla izraelskiego przed ukrytymi niebezpieczeństwami, jakie mu groziły w wojnie z Aramejczykami (6,8-14). Pomógł też uniknąć klęski z rąk Syryjczyków (6,13-7,23), uczestniczył w obaleniu Ben Hadada z Damaszku (8,7-15).Znaczna część działań politycznych Elizeusza bezpośrednio miała na celu skłonienie niewiernych królów do uznania suwerenności Boga w świecie. O tym, jak wielkie było znaczenie Elizeusza w społeczności izraelskiej, świadczy to, że doprowadził on do obalenia dynastii Omriego, która panowała wówczas w Królestwie Północnym. Na jego polecenie jeden z jego uczniów namaścił na króla Izraela dowódcę Jehu (841-814 r. przed Chr.) i zobowiązał go do wymordowania całego rodu znanego nam już króla Achaba z tejże dynastii (2 Krl 9,1-10; por. 1 Krl 19, 15-18).
Organizując ten przewrót, Elizeusz pragnął zapewnić wolność religii narodowej i usunąć pogaństwo, które od czasów Achaba panowało w Izraelu (2 Krl 10,18 nn). Jehu wypełnił wolę Elizeusza z całą bezwzględnością (por. 2 Krl 9, 11-10, 28). Miał on przy tym poparcie także ze strony Jonadaba, syna Rekaba, twórcy ugrupowania Rekabitów, którzy odznaczali się wielkim przywiązaniem do Jahwe i byli przeciwnikami kultury i religii kananejskiej. Rekabici prowadzili ponadto koczowniczy tryb życia, jak przodkowie narodu w czasach Mojżesza, i wstrzymywali się od picia wina (por. Jr 35, 2-19). Gdy Jehu jechał do Samarii z zamiarem zabicia rodziny królewskiej, Jonadab wyszedł mu na spotkanie. Doszło między nimi do rozmowy, w której obaj zapewnili się o wzajemnej życzliwości i wymienili serdeczny uścisk dłoni. Potem Jehu zaprosił Jonadaba do swego rydwanu i zabrał do Samarii, by mu pokazać swoją „gorliwość dla Jahwe” (2 Krl 10,15 n). Wygląda na to, że obalenie dynastii Omriego było wspólnym dziełem środowisk prorockich, Rekabitów i wojska z Jehu na czele. Postępowanie Jehu nie można uznać za wzór do naśladowania, ponieważ już sto lat później spotkało się z potępieniem ze strony proroka Ozeasza.
Inne podania ukazują, że Elizeusz cieszył się wielkim uznaniem króla judzkiego Jozafata (870-848), który wierzył, że „ma on słowo Jahwe” (2 Krl 3,12), i u króla izraelskiego Joasza (798-783), który zasięgnął u niego porady w sprawie prowadzenia wojny przeciw Moabitom (2 Krl 3, 12-20), a nawet odwiedził go na łożu śmierci (2 Krl 13,14-19). Podczas tych odwiedzin Joasz miał skierować do proroka słowa: „Mój ojcze, mój ojcze! Rydwanie Izraela i jego jeźdźca” (2 Krl 13, 14), które świadczą, że prorok uważany był nie tylko za nauczyciela, ale także za obrońcę narodu.
![]() | Anna Kuśmirek |