Przedszkole pełni funkcję wspierającą wychowanie, a nie wychowującą – powiedziała portalowi Polskifr.fr Anna Gmur, dyrektor Katolickiego Publicznego Przedszkola w Polkowicach.

Anna Gmur wskazała, że w procesie wychowania dziecka kluczową rolę odgrywają rodzice i na nich spoczywa obowiązek przygotowania dzieci do rozpoczęcia edukacji w przedszkolu. Jej zdaniem ważne jest, żeby „wskazywać dzieciom zalety tego miejsca, używać argumentów: w przedszkolu są nowe zabawki, miłe panie, nowi koledzy, nowe koleżanki, zabawy, których nie ma w domu". Dodała, że jest „bardzo ważne, żeby rodzice pozytywnie mówili o przedszkolu".
Istotne jest również wstępne przygotowanie dziecka do wykonywania najprostszych czynności.
Jeżeli rodzic przed rozpoczęciem edukacji przedszkolnej będzie uczył dziecko posługiwania się sztućcami, zakładania bucików, zakładania kurteczki, takich prostych czynności, to na pewno dziecku będzie łatwiej
– oceniła Anna Gmur, gdyż w przeciwnym razie dziecko będzie narażone na stresujące sytuacje, gdy po raz pierwszy będzie tego uczone w przedszkolu.
Cechy dobrego przedszkola
Dla przedszkola najważniejsze jest Dziecko. Każde Dziecko jako odrębna jednostka. My jako katolickie przedszkole traktujemy je jako dar Boży, podarowany nam pod naszą opiekę. Rodzice nam zaufali, więc my też chcemy tego zaufania rodziców nie zawieść. Każde Dziecko musi czuć się w kochane
– zaznaczyła rozmówczyni Polskifr.fr.
Anna Gmur przypomina pracownikom przedszkola, które prowadzi, że praca z dziećmi jest powołaniem.
To nie może być praca dla zarobku, bo jeżeli ktoś tu przechodzi tylko dla zarobku, a nie ma tego powołania, dobrym nauczycielem nie będzie
– podkreśliła dyrektor i dodała, że dobre przedszkole musi także wspierać całokształt rozwoju dziecka, nie tylko jakiś wycinek.
Wyzwania przed systemem edukacji w przedszkolach
Choć zdaniem Anny Gmur „w przedszkolu istnieje mniej niebezpieczeństw niż na poziomie szkoły”, to „edukacja dziecka zaczyna się w rodzinie. Jeżeli nie ma tego dobrego procesu wychowawczego w domu, to później jest bardzo duże wyzwanie dla przedszkola”.
Inne współczesne wyzwania rzutujące na wychowanie maluchów, o których wspomniała dyrektor Katolickiego Publicznego Przedszkola w Polkowicach, to pośpiech i brak czasu rodziców dla dzieci, przebodźcowane na skutek nadużywania urządzeń elektronicznych, a także wygórowane wymagania stawiane dzieciom przez rodziców, w tym nadmierna liczba zajęć dodatkowych. Problemem jest również nadmierna cyfryzacja, która sprawia, że dzieci mają trudności z koncentracją i „nie potrafią słuchać umiejętnie”.
Różne charaktery maluchów
Jedno dziecko przejawia agresję słowną, drugie bije, trzecie kopie, następne gryzie, inne znowu płacze, następne wyrywa zabawki, ale są takie dzieci, których zachowanie nie przysparza żadnych problemów
– wskazała rozmówczyni Polskifr.fr, mówiąc o różnorodności charakterów dzieci, z jakimi spotykają się opiekunowie w przedszkolach.
W obliczu różnych emocji i humorów maluchów, ważna jest „przede wszystkim cierpliwość, podmiotowe podejście, zrozumienie, bo każdy z nas jest inny, każdy z nas jest z innego domu, każdy z nas wychowuje się w różnych warunkach. Jedno dziecko ma rozbitą rodzinę, drugie ma kompletną i wzorową rodzinę”. Jak dodała dyrektor z Polkowic, zadaniem nauczycieli jest „dojść do tego, co jest przyczyną takiego zachowania”, i szukanie odpowiedzi.
Ważną rolę w tym procesie odgrywa współpraca z rodzicami.
Gdy dochodzi do niewłaściwego zachowania dziecka, nauczyciel w przedszkolu musi jasno stawiać granice, nawet kilkanaście razy powtarzając ustalone zasady w stylu: „jeżeli go uderzyłeś, to go boli”, „w przedszkolu nie akceptujemy takiego zachowania”.
Potrzeba budowania zgranego zespołu nauczycieli
Wymieniamy się doświadczeniami, naszą wiedzą. Nigdy nie można wprowadzać czegoś takiego jak konkurencja. Każdy nauczyciel wie, co ma robić. Każdy nauczyciel zna swoje zadania. Jeden będzie lepszy w tym zadaniu, drugi w innym. Chodzi o to, żeby każdy, który ma swój dar, dzielił się nim z innymi
– opowiedziała Anna Gmur, wskazując na potrzebę budowania w przedszkolu odpowiedniego zespołu wychowawców i specjalistów.
Współpraca z rodzicami
Bez współpracy z rodzicami, nie można liczyć na sukcesy wychowawcze. Jak podkreśliła Anna Gmur, „współpraca z rodzicami odbywa się na różnych płaszczyznach”. Już na samym początku roku ustalany jest harmonogram współpracy. Poza tym dyrektor placówki realizuje różne projekty wraz z radą rodziców. Rodzice muszą też brać udział w zebraniach, muszą wiedzieć, co się dzieje.
Niezwykle istotne jest także ustalenie z nauczycielem prowadzącym grupę konkretnych wzorców zadań i zachowań.