– Trwała i stabilna rodzina służy trwałemu i stabilnemu społeczeństwu, bo przekazuje dobre wartości, dzięki czemu wśród dzieci i młodzieży spada tendencja do zachowań ryzykownych i przestępczych – mówi Marek Grabowski, prezes Fundacji Mamy i Taty.
W ramach kampanii „Małżeństwo jako optymalna forma profilaktyki problemów społecznych” zorganizowała ona konferencję z udziałem psychologów, socjologów, teologów i prawników.
Największą ofiarą rozwodów są dzieci, z których część przejawia zachowania ryzykowne i przestępcze. – W ostatnich latach zauważamy, co prawda, spadek o 1/3 liczby spraw sądowych dotyczących nieletnich, ale wynika to z niżu demograficznego, a nie poprawy sytuacji: w 1990 r. nieletni stanowili 30 proc. społeczeństwa, w 2018 – 18 proc. – wyjaśnia Aneta Matosek-Kozdój, sędzia Wydziału Spraw Rodzinnych i Nieletnich z Ministerstwa Sprawiedliwości. – Najwięcej zachowań zdemoralizowanych i przestępczych istnieje w grupie 13-16 lat, ale systematycznie przybywa 9-12-latków. Wzrasta też udział dziewcząt w przestępczości – z 16 proc. w 2006 r. do 29 proc. w 2018 r. Co ciekawe, spada liczba czynów karalnych, a drastycznie rośnie liczba czynów demoralizujących.
Badania pokazują, że to rodziny oparte na trwałych relacjach dają większą gwarancję prawidłowego rozwoju dziecka. – Z badań wynika, że brak jednego z rodziców może mieć negatywne konsekwencje – mówi Marek Grabowski. – Dzieci takie miewają traumatyczne doświadczenia i problemy wymagające wsparcia specjalistów.
W Polsce rozpada się 30 proc. małżeństw. Te dane mogą usypiać, ale alarmują dane z miast takich jak Warszawa, Szczecin, Łódź, w których odsetek rozwodów sięga 50 proc., co zbliża je do Brukseli – miasta o największym wskaźniku rozwodów na świecie.
– Fundacja Mamy i Taty chce odświeżyć dyskusję o instytucji małżeństwa i pokazać, że nie jest ono przeżytkiem – mówi Marek Grabowski.
Inicjatorzy kampanii podkreślają – za wynikami badań prof. Dominiki Maison z Uniwersytetu Warszawskiego – że 30 proc. osób rozwiedzionych żałuje decyzji o rozwodzie, nazywając ją pochopną. I przyznaje, że pomoc państwa czy organizacji pozarządowych w uniknięciu go byłaby bardziej pożądana.
Spot reklamowy przekonujący do instytucji małżeństwa, zawierający także angielskie napisy, emitowany będzie w mediach tradycyjnych (TVN, Polsat, TVP) i społecznościowych do 16 grudnia. Więcej w kolejnym numerze „Idziemy”.