Reżyser Paolo Virzì akcję filmu „Magiczne noce” umieścił w lecie 1990 r. w Rzymie, kiedy powojenna kinematografia włoska kończyła okres swojej świetności.
Tak się złożyło, że tamtego lata reprezentacja Włoch w piłce nożnej po przegranym meczu z Argentyną straciła szansę na finał mistrzostw świata, co pogrążyło Italię w żałobie i stało się symbolem upadku kraju. Film zaczyna się od znalezienia w Tybrze trupa znanego producenta filmowego. Carabinieri przesłuchują w tej sprawie troje młodych uczestników krajowego konkursu scenariuszowego – Luciana, Antonina i Eugenię. Młodzi opowiadają o burzliwych zdarzeniach z ostatnich dni.
Taki punkt wyjścia pozwolił reżyserowi na ukazanie sensacyjnego i satyrycznego obrazu dekadencji, w jakiej pogrążała się wówczas kinematografia włoska i ludzie kina. Przypomnijmy, że żyli jeszcze wtedy mistrzowie Fellini i Antonioni. Piękna gwiazda z lat 70. XX w. Ornella Muti pojawia się na ekranie w zabawnym epizodzie. Jednak czasy „Dolce Vita” już dawno minęły, a włoscy producenci, twórcy i aktorzy nadal odcinali kupony od dawnej świetności.
fot. Against Gravity
W „Magicznych nocach” zauroczeni kinem młodzi adepci scenariopisarstwa spotykają starych idoli, którzy – mocno zdegradowani i nadęci jak pawie – jak gdyby nigdy nic prowadzą nadal firmy produkcyjne. Symbolem tego zjawiska jest właśnie działalność owego znalezionego w Tybrze producenta pogrążonego w niejasnych interesach.
Reżyser mocno przejaskrawił satyryczne sceny, co spowodowało, że film stał się mimowolną karykaturą sławnego niegdyś gatunku komediodramatu i kryminału „po włosku”. W związku z tym zagadkowa wydaje się wymowa filmu. Czy młodzi bohaterowie w przyszłości będą mogli kontynuować dobre tradycje kina włoskiego, czy też pogrążą się w dekadencji moralnej i kulturowej? Co wybiorą? Współczesny stan kinematografii Italii może dać pewną odpowiedź na to pytanie. Współistnieją tam dziś bowiem obok siebie dwa nurty. Pierwszy to próby przywracania wspomnianej tradycji komediodramatu włoskiego, zaś drugi polega na brutalnym opisywaniu współczesnych zjawisk społecznych i obyczajowych.
Magiczne noce (Notti magiche), Włochy, 2018. Reżyseria – Paolo Virsì. Wykonawcy: Mauro Lamantia, Giovanni Toscano, Irene Vetere, Giancarlo Giannini, Ornella Muti i inni. Dystrybucja – Against Gravity.