Wyświetlany w kinach studyjnych niemiecki film "Lore", zrealizowany przez australijską młodą reżyserkę w koprodukcji brytyjsko-australijskiej, rzuca ciekawe światło na niemieckie rozliczanie się z okresu hitleryzmu po II wojnie światowej.
Antypolski serial „Nasze matki, nasi ojcowie” spowodował otrzeźwienie w polskiej opinii publicznej na temat mitów o rozliczeniu się Niemców ze zbrodni III Rzeszy. Aby naświetlić ten problem, konieczna jest dygresja historyczna. W filmach niemieckich (w NRF i NRD) od lat 50. XX wieku widoczny był zawsze podział na „dobrych” żołnierzy Wehrmachtu i „złych” nazistów, zaś w wersji wschodnioniemieckiej, a także w Polsce („Niemcy” Kruczkowskiego) pojawiali się „dobrzy” antyfaszyści i komuniści. Temat Holokaustu początkowo znajdował się na marginesie, także w filmach zachodnich, gdzie ukazywano zmagania wojenne głównie od strony pacyfistycznej lub przygodowej. Ludobójcza wojna w Polsce i na Wschodzie stanowiła temat tabu. Na poparcie tej tezy można przytoczyć wiele przykładów. Sytuacja ta zmieniła się po procesie Eichmanna w Jerozolimie i sześciodniowej wojnie w 1967 roku. Do mediów i kina Europy zachodniej błyskawicznie wkroczył temat Holokaustu, który od tej pory zdominował problematykę II wojny. Rosnący w siłę Niemcy musieli więc uznać swe zbrodnie na narodzie żydowskim, nie uznali natomiast w pełni rozmiaru odpowiedzialności za zbrodnie na Polakach. Konsekwencje widoczne są do dziś w polityce historycznej, w mediach i w kinematografii.
W doskonale zrealizowanym filmie „Lore” widzimy ścisły związek tematu odpowiedzialności Niemców za zbrodnie wojenne z Holokaustem. Bohaterka, czternastoletnia córka esesmana i fanatycznej nazistki, tuż po kapitulacji wraz z czworgiem młodszego rodzeństwa wędruje do mieszkającej pod Hamburgiem babci. Podróż po zniszczonych wojną Niemczech zamienia się w gehennę także dlatego, że dzieci nie mają dokumentów, co wzbudza podejrzenia amerykańskich wojsk okupacyjnych. Nagle z pomocą uciekinierom przychodzi tajemniczy żydowski chłopiec Thomas, były więzień Buchenwaldu. Wychowana w duchu hitlerowskim Lore w czasie dramatycznej podróży pod wpływem postępowania chłopca przeżywa skrócony okres reedukacji obywatelskiej. Przekonuje się, że propaganda jej rodziców na temat hitleryzmu składała się z samych kłamstw.
„Lore”, Niemcy/Australia, Wielka Brytania, 2013.
Reżyseria – Cate Shortland.
Wykonawcy: Saskia Rosendahl, Kai-Peter Malina, Ursina Lardi, Hans-Jochen Wagner, Mika Seidel i inni.
Dystrybucja: Aurora Films