Przed głównym wejściem do Muzeum Auschwitz 1 lipca otwarto wystawę „Through the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary”. Składa się na nią 21 fotograficznych portretów ocalałych z Auschwitz: Żydów, Polaków oraz Romów.
Wystawa została przygotowana przez Amud Aish Memorial Museum z Nowego Jorku. Autorką zdjęć zaprezentowanych na wystawie jest Caryl Englander.
Fotografiom towarzyszą fragmenty relacji byłych więźniów związane z tematyką wiary w tragicznym świecie niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz. Artystka uwiecznia bohaterów w ich prywatnym otoczeniu, w domu. Wiele z portretowanych osób patrz wprost w obiektyw – często odsłaniając wytatuowany na przedramieniu numer obozowy.
– Ta wyjątkowa wystawa mówi o człowieczeństwie ofiar. Auschwitz bowiem nie było wyłącznie miejscem fizycznego zniszczenia człowieka. Było to też miejsce zniszczenia psychicznego, a także – dla bardzo wielu więźniów – zniszczenia duchowego. Ta perspektywa nie była jeszcze poruszana na żadnej wystawie w Miejscu Pamięci. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do jej powstania - mówił podczas otwarcia dyrektor Muzeum dr Piotr M. A. Cywiński.
– Wystawa ta będzie prezentowana jest w momencie szczególnym - ze względu na obchodzone rocznice. Zbliżamy się do 75. rocznicy wyzwolenia Auschwitz. Jednak teraz jesteśmy w okresie 75. rocznicy najbardziej niszczycielskiego okresu w historii obozu - czasu deportacji Żydów z Węgier, deportacji z likwidowanego getta Litzmannstadt, czy deportacji cywilów z Warszawy w okresie Powstania i wielu innych miejsc okupowanej jeszcze przez Niemcy Europy. Mam nadzieję, że nasi odwiedzający będą przyglądać się tym fotografiom, zajrzą w oczy ocalałych i wczytają się w ich słowa – podkreślił dyrektor Cywiński.
Kuratorem wystawy jest dr Henri Lustiger Thaler. – Przez pryzmat wiary to świadectwo siły ludzkiego ducha. Ocalali, uwięzieni w Auschwitz-Birkenau, czerpali ze swoich najgłębszych systemów przekonań w najokrutniejszym miejscu na ziemi. Projekt Daniela Libeskinda oddaje przeszłość, teraźniejszość i przyszłość przeżyć i wspomnień Ocalałych w dialogu z poruszającymi portretami Caryl Englander – powiedział dr Henri Lustiger Thaler.
Projekt przestrzeni wystawienniczej został przygotowany przez Daniela Libeskinda i Studio Libeskind. Zaprojektował on ścieżkę, po obu stronach której znajdują się trzymetrowe pionowe stalowe panele. Układają się one we wzór przypominający obozowy pasiak, budząc skojarzenia z uwięzieniem, podczas gdy ich zewnętrzne lustrzane powierzchnie odbijają otaczający krajobraz.
– Ta wystawa przybliża historie Ocalałych, wplatając ich intymne relacje w kontekst obozu i współczesnego życia. Nie jesteśmy w stanie zrozumieć milionów zamordowanych w czasie Zagłady, ale możemy zrozumieć historię jednej osoby – powiedział Daniel Libeskind.
Bartosz Bartyzel, Muzeum Auschwitz/lk / Oświęcim