17 stycznia
wtorek
Antoniego, Rościsława, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Perony pod specjalnym nadzorem

Ocena: 3.44
905

Z okien pędzącego pendolina tego nie widać, ale po 27 latach od upadku PRL kolej w Polsce jest bliższa krajom dawnego Związku Radzieckiego niż reszty Europy. Jak to możliwe?

fot. Marta M. Kowalska

Nawet wprowadzenie na torach tzw. interoperacyjności (TSI), która zakłada wspólne warunki dla wszystkich kolei w krajach Unii Europejskiej, nie naruszy tego status quo. Dlaczego? Odpowiedź leży dosłownie na torach – to skrajnia rosyjska i priorytet jej potrzeb na polskiej sieci kolejowej. Ale co to jest skrajnia? Mówiąc językiem potocznym: chodzi o światło, w którym ma się zmieścić wagon, jadąc torami. W obszarze skrajni wagonu nie może znajdować się żaden element, o który mógłby zaczepić pociąg. Skrajnia rosyjska jest o kilkanaście centymetrów szersza niż skrajnia europejska. A setki świeżo przebudowanych eleganckich polskich peronów są po przebudowie przystosowane do skrajni rosyjskiej. Jakim cudem?

Półtora roku temu, 31 lipca 2015 r., spółka PKP Polskie Linie Kolejowe sporządziła zestawienie linii, na których TSI nie będzie stosowane. Lista zawierała 59 projektów na tzw. zaawansowanym etapie realizacji, gdzie postęp prac miał uzasadnić wcześniej przyjęte parametry linii, także w zakresie skrajni rosyjskiej. Na liście znalazły się wszystkie linie zmodernizowane w ostatnich latach w Polsce – głównie z wykorzystaniem środków europejskich. Zestawienie objęło także trasy, które kosztem 67 mld zł mają być zmodernizowane do 2023 r. Na liście były także odcinki, które ani nie były ani nie będą modernizowane według przyjętego 23 listopada 2016 r. przez rząd, planu do 2023 r.: na przykład Stalowa Wola-Przeworsk, Pruszcz Gdański-Lębork, Sulechów-Wolsztyn.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 2 (588), 8 stycznia 2017 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 18 stycznia 2017 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły

- Reklama -

AUDIO



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły