22 września 2018 r. Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, promująca bezpieczne zachowania na drodze, zgromadzi podczas jednej debaty kilka środowisk uczestników ruchu drogowego - nie zawsze współpracujących ze sobą: użytkowników motocykli i samochodów, a także przedstawicieli administracji rządowej, samorządowej, mediów oraz służb działających na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wydarzenie, pierwsze tego typu, pozwoli wszystkim stronom na wspólną dyskusję oraz wypracowanie wniosków w zakresie poprawy brd
i rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa na drogach.
Dla organizatorów istotną grupą zaproszoną do udziału w kongresie są motocykliści. Na zgłoszenia do wzięcia udziału w Kongresie czekamy do 17 września 2018 r. pod mailem: motoreakcja@brd.org.pl .
Zagadnienia poruszane często w mediach, na forach branżowych czy miłośników moto, zostaną poddane dyskusji z udziałem z przedstawicieli rządu, środowisk naukowych, służb nadzoru i przedstawicielami organizacji pozarządowych to m.in.:
- rodzaje/sposoby stosowania farby do malowania pasów na drogach – czy i jakie korzyści może przynieść?
- czy jest możliwa szybsza poprawa oświetlenia dróg i przejść dla pieszych?
- co z zabezpieczeniem dróg przed dzikimi zwierzętami? 33% ogółu wypadków ze zwierzętami to wypadki motocyklistów
- niebezpieczne przeszkody dla motocyklistów w terenie zabudowanym
- nowe drogi/ poprawa infrastruktury drogowej i jak po nich bezpiecznie jeździć?
- jak motocyklistów na drogach postrzegają inni uczestnicy ruchu drogowego i co sądzą o ich jeździe? Wizerunek motocyklisty w oczach opinii publicznej.
Podstawowym założeniem I Motocyklowego Kongresu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest stworzenie stałego forum z możliwością wymiany informacji i doświadczeń w zakresie kształtowania polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem motocyklistów.
Obecnie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 1,2 mln motocykli. Z roku na rok przybywa motocykli i motorowerów na polskich drogach, tylko w ubiegłym roku zarejestrowanych zostało 109,3 tys. kolejnych – nowych i używanych jednośladów.
W 2017 r. motocykliści uczestniczyli w 2 240 wypadkach drogowych, w których zginęło 218 kierujących motocyklami i 13 ich pasażerów, a 1 825 motocyklistów i 207 pasażerów motocykli zostało rannych.
W Kongresie przewidziany jest udział przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, służb nadzoru nad ruchem drogowym, naukowców, ekspertów środowiska motocyklistów, a także organizacji pozarządowych, mediów branżowych oraz innych podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Swoją obecność podczas wydarzenia zapowiedział Andrzej Adamczyk, Przewodniczący Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Minister Infrastruktury.
W kontekście poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach, bardzo ważne jest budowanie porozumienia między różnymi środowiskami celem ochrony zdrowiai życia ludzkiego.
Obok debaty zorganizowana została część wystawiennicza Kongresu, otwarta dla wszystkich zainteresowanych, która służyć będzie, prezentacji służb zaangażowanych w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach oraz ciekawych rozwiązań dla poprawy bezpieczeństwa motocyklistów.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I MOTOCYKLOWY KONGRESBEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
PROGRAM:
Panel I: Kształtowanie polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz bezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem motocyklistów.
Bezpieczeństwo motocyklistów w Polsce – analiza statystyczna wskazująca na przyczyny i skutki zdarzeń z udziałem motocyklistów.
Współuczestnictwo w ruchu drogowym z kierowcami innych pojazdów oraz istotne rozwiązania prawne dla bezpieczeństwa motocyklistów.
Motocyklista – kierowca samochodu – postulaty stron.
Panel II : Działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa motocyklistów.
Istotne rozwiązania infrastrukturalne i rekomendowane działania wspierające procesy poprawy bezpieczeństwa motocyklistów na drodze.
Zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, bezpieczny ubiór, doskonalenie umiejętności i podnoszenie wiedzy przez motocyklistów.
Ciekawe projekty realizowane w Polsce w kwestii bezpieczeństwa motocyklistów.
Pierwsza pomoc w wypadkach motocyklowych.
W części wystawienniczej:
kaskaderska symulacja wypadku drogowego z udziałem motocyklisty
symulator dachowania
symulator zderzeń
symulator jazdy 3D
stoiska wystawiennicze
prezentacja służb zaangażowanych w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach