Edukacja medialna – to nowy przedmiot, który na stałe pojawi się w formacji seminaryjnej w Polsce. Program jest już opracowany, powstanie także podręcznik. - Taki przedmiot jest bardzo potrzebny. Trudno sobie wyobrazić, by współczesny ksiądz nie korzystał w mediów - wyjaśnia w rozmowie KAI ks. dr hab. Józef Kloch, prof. UKSW.
Wprowadzenie nowego przedmiotu w formacji do kapłaństwa zapowiadział wieloletni rzecznik KEP podczas wykładu „Media w duszpasterstwie” w ramach obchodów uroczystości patronalnej ku czci św. Tomasza z Akwinu w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie.
Dziś należy poznać media i nauczanie na ten temat, by efektywnie z nich korzystać. W seminarium trzeba nauczyć się teorii i praktyki we współpracy ze świeckimi
– dodaje medioznawca.
Obowiązkowy przedmiot wprowadza nowe ratio studiorum. Zacznie ono obowiązywać po zatwierdzeniu przez Watykan. W programie studiów zaplanowano 30 godzin edukacji medialnej w jednym semestrze.
Po co duszpasterzowi media?
W mediach społecznościowych są obecni nasi parafianie – dorośli i młodzież. Ponadto media pytają czasami księży o komentarz i trzeba wiedzieć jak rozmawiać z dziennikarzami, czego oni oczekują? Księża będąc katechetami powinni również przekazać uczniom wiedzę, jak mądrze korzystać z mediów. Ponadto duchowni w swoich parafiach będą także prowadzić strony internetowe czy gazetki parafialne, więc taka wiedza będzie im potrzebna
– tłumaczy ks. dr Kloch. Podkreśla przy tym, że nowy przedmiot nie spowoduje, że przybędzie dodatkowych godzin nauki.
Nowe ratio studiorum zakłada ujednolicenie programów dotychczasowych przedmiotów i w taki sposób powstało miejsce na edukację medialną
– mówi.
Badania ks. dr. Ronalda Kasowskiego z UKSW pokazały, że w 2017 roku elementy edukacji medialnej były obecne w 47 polskich seminariach na 84 istniejące. 93 procent badanych wypowiedziało się, że jest potrzeba edukacji medialnej w seminariach.
Alumni dowiedzą się o nauczaniu Kościoła nt. mediów. Będzie także edukacja informatyczno – internetowa, zagadnienia public relations, teoria mediów i kontakty z mediami
– mówi ks. Józef Kloch, który jest współautorem programu. Powstał on także dzięki prof. UKSW dr hab. Monice Przybysz. W pracach nad sylabusem wykorzystała ona swoje doświadczenie wykładania edukacji medialnej w Wyższym Metropolitalnym Seminarium Duchownym w Warszawie. Wykłady z edukacji medialnych od lat są prowadzone także w stołecznym Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Warszawsko-Praskiej.
Nowy przedmiot mają wykładać osoby duchowne i świeckie. Zdaniem ks. Klocha, Kościół w Polsce ma do tego przygotowane kadry. „To osoby, które ukończyły studia specjalistyczne m.in. Uniwersytet Świętego Krzyża w Rzymie, UKSW, UPJPII, KUL. Obok wiedzy teoretycznej mają także doświadczenie pracy w mediach” – podkreśla.
+++++
Ks. Józef Kloch – kapłan diecezji tarnowskiej, 29 lat temu utworzył pracownię komputerową w tarnowskim seminarium. Powstała ona dzięki wsparciu biskupa Józefa Życińskiego. Były to początki edukacji medialnej w Tarnowie. Ks. Józef Kloch i Władysław Iwaniec byli wówczas autorami książki „Przechadzki z komputerem”. Ukazała się ona z serii pomocy naukowych Instytutu Teologicznego w Tarnowie.