W wątku romantycznym sztuki relacje między kupcem Antonio a jego przyjacielem Bassaniem zostały silnie naznaczone domniemanym homoseksualizmem kupca. To ustawia tego bohatera jako ofiarę, ponieważ Bassanio kocha swoją rezolutną i dzielną żonę Portię. Poza tym autorzy spektaklu silnie podkreślają wątek feministyczny, kreując przyjaciółki Portię i Nerissę jako silne kobiety, dominujące nad mężczyznami. Akcja została przeniesiona z renesansowej Wenecji do XIX-wiecznego ponurego ni to Londynu, ni to Wiednia, co oderwało sztukę od kontekstu kulturowego, podobnie jak było w przedstawieniu Teatru Dramatycznego. Piękna, awangardowa i dramatyczna muzyka Andrzeja Czajkowskiego, oparta na wzorach XX-wiecznych oper Strawińskiego, Berga i Bartoka, posłużyła tu więc jako metoda „poprawienia” sztuki Szekspira i nadania mu niekoniecznie poprawnej interpretacji.
Teatr Wielki – Opera Narodowa. Andrzej Czajkowski, „Kupiec wenecki”, opera w trzech aktach z epilogiem. Libretto według sztuki Williama Szekspira – John O’Brien. Dyrygent – Lionel Friend. Reżyseria – Keith Warner. Wykonawcy: Christopher Robson, Charles Workman, Lester Lynch, Sarah Castle, Marisol Montalvo i inni. Premiera polska: 24.10.2014.
![]() | Mirosław Winiarczyk |