19 kwietnia
sobota
Adolfa, Tymona, Leona
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Biblia z lipowego drewna

Ocena: 0
3489

Jest największym ołtarzem gotyckim w chrześcijańskiej Europie. Ołtarz Wita Stwosza dzięki legendarnej żółtej ciżemce znany jest nawet historycznym ignorantom.

Kiedy na początku XV wieku wskutek trzęsienia ziemi zawalił się strop krakowskiej fary, niszcząc całkowicie jej ołtarz główny, parafianie – bogaci patrycjusze i mieszczanie – zdecydowali, że ufundują nowy, na miarę najbogatszej w królewskim mieście parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Była to złota era w dziejach miasta, ówczesnego centrum politycznego państwa, ze świetnym uniwersytetem, pierwszymi na ziemiach polskich drukarniami, wspaniałym rzemiosłem. Do realizacji ołtarza zaproszono norymberskiego snycerza Wita Stwosza. W ciągu dwunastu lat – od 1477 do 1489 roku – zrealizował swe opus magnum. Sława tego dzieła, kunszt, uroda i znaczenie uczyniły artystę nieśmiertelnym. Koszt wyniósł 2808 florenów i był równy rocznemu budżetowi Krakowa.

 


WAKACYJNE REALIA

Obecnie rusztowania z siatkami zabezpieczeń niczym kokon osłaniają potężną konstrukcję ołtarza. Remont trwa od października 2015 roku i skończy się za dwa lata.

– Przed rozpoczęciem prac wykonaliśmy pełną inwentaryzację 3D, dokumentację fotograficzną i rysunkową obiektu – mówi dr hab. Jarosław Adamowicz, kierownik zespołu prowadzącego prace badawcze i konserwatorskie. – Na tej podstawie mogliśmy poszczególne kwatery poddawane konserwacji zastępować fotografiami w dużej rozdzielczości. Ich połączenie z płaskorzeźbami wyglądało bardzo dobrze i pozwalało zwiedzającemu poznać pełny obraz ołtarza.

Jest to niezwykle cenne zważywszy, że ołtarz Wita Stwosza to spójna, głęboko przemyślana rzeźbiona opowieść o życiu Maryi. I zarazem genialna synteza teologii maryjnej, więc nieobecność którejkolwiek z kwater jest dla oglądającego jak brak rozdziału w czytanej książce. Zostańmy przy tym porównaniu: rodzajem prologu do opowiedzianej przez Stwosza historii jest umieszczona w predelli, czyli podstawie ołtarza – długim, poziomym prostokącie – genealogia Syna Człowieczego, która przybiera formę drzewa Jessego. Stojąca na nim nastawa ołtarzowa, czyli retabulum, przypomina olbrzymią szafę, a może księgę, składającą się z dwóch skrzydeł ruchomych i dwóch nieruchomych, na których w 18 płaskorzeźbach przedstawione są sceny z życia Maryi i Jezusa.

Na kwaterach zamkniętych sceny apokryficzne nawiązują do dzieciństwa Maryi. – Są wyrzeźbione wokół XIII-wiecznej „Złotej legendy” Jakuba de Voragine. Czytał ją zapewne Wit Stwosz i jego teolog w czasie przygotowania planu ołtarza – mówi proboszcz bazyliki ks. infułat Dariusz Raś.

Kolejne płaskorzeźby to wydarzenia ewangeliczne, od ofiarowania Jezusa w świątyni po Jego mękę, śmierć na krzyżu i zmartwychwstanie. Odczytywać je należy od strony lewej w dół. Gdy kwatery są otwarte, na ruchomych skrzydłach odsłaniają się płaskorzeźby opowiadające „sześć radości Maryi”: od zwiastowania po zesłanie Ducha Świętego.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka mieszkająca w Krakowie


redakcja@idziemy.com.pl

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 kwietnia

Wielka Sobota | Wigilia Paschalna
+ Czytania liturgiczne (rok C, I):  Łk 24, 1-12
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
25. dzień nowenny za Ojczyznę
Nowenna przed Świętem Miłosierdzia Bożego

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter