20 czerwca
piątek
Diny, Bogny, Florentyny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Kobiety z Mumbaju

Ocena: 4.9
172

Film „Wszystkie odcienie światła” zrealizowany został w indyjskim historycznym mieście Bombaju, dzisiaj nazywanym Mumbajem.

fot. materiały prasowe

Hinduska autorka scenariusza i zarazem reżyserka Payal Kapadia nakręciła utwór z pogranicza reportażu społecznego (rodem z włoskiego neorealizmu) połączonego z melodramatem, dalekim jednak od popularnych w Indiach filmów bollywoodzkich, charakteryzujących się zupełnie innym klimatem obyczajowym. Przede wszystkim film Kapadii – stanowczo przeciągnięty czasowo – można uznać za demonstrację publicystyki feministycznej na temat sytuacji kobiet w Indiach. Zauważmy, że ten zrealizowany w Mumbaju utwór został wyprodukowany z pomocą firm francuskich, holenderskich i luksemburskich, którym zapewne zależało na propagowaniu feminizmu w Indiach na sposób europejski. Z pomocą pośpieszyli dystrybutorzy i media. Film został nagrodzony na festiwalu w Cannes, co pozwoliło na szerszą dystrybucję w Europie i Ameryce. W ten sposób zachodni producenci i media włączyli się do walki o „wolność” obyczajową kobiet w Indiach. Zastosowano tu podobny zabieg, jak w wypadku realizowanych w koprodukcji z Zachodem obyczajowych filmów irańskich, o czym niedawno pisałem. Tak Zachód ideologicznie zwalcza „wsteczną” obyczajowość w krajach azjatyckich. Nie wiemy tylko, czy kobiety w Indiach w większości pragną akurat takiej wolności, oderwanej od tamtejszej skomplikowanej tradycji.

Na początku oglądamy reporterskie sceny z dzielnic biedy w wielkiej metropolii. Kamera rejestruje śmietniki oraz nędzę i głód na ulicach. Nagle przechodzimy do fabularnej historii. Bohaterkami są trzy mieszkające w Mumbaju kobiety, pracujące w szpitalu jako pielęgniarki. Wszystkie są mocno sfrustrowane swoją sytuacją życiową. Opowiadają o swoich problemach. Prabha czuje się osamotniona. Jej mąż wyjechał do pracy w Niemczech i od roku nie dał znaku życia. Ostatnio przysłał jej dziwny prezent. Młoda Anu nie może zalegalizować swojego związku z chłopakiem z powodów religijnych, związanych z tamtejszymi konfliktami kastowymi. Z kolei najstarsza Parbvaty boi się eksmisji z wynajmowanego mieszkania. Chce wyjechać z Mumbaju i zaprasza koleżanki do swojej wioski, gdzie ma dom rodzinny. Na łonie pięknej przyrody, z dala od miejskiego zgiełku, sytuacja kobiet w pewnym sensie się uspokaja, ale nie rozwiązuje. Autorka filmu stawia pytania w duchu feministycznym, o którym wspomniałem wyżej. Co dalej z sytuacją kobiet w Indiach? Jednak widzowie powinni się chyba zastanowić nad prawdziwą wymową tego utworu.


Wszystkie odcienie światła” (All We Imagine as Light). Indie/Francja/Holandia/Luksemburg, 2024. Scenariusz i reżyseria: Payal Kapadia. Wykonawcy: Kani Kusruti, Divya Prabha, Chhaya Kadam i inni. Dystrybucja: Gutek Film

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarz, publicysta kulturalny, krytyk filmowy. Pracował w pismach filmowo-telewizyjnych, tygodnikach "Ekran" i "Antena". Współpracował z pismami "Express Wieczorny", "Kurier Polski", "Życie". Obecnie pracuje w dziale kulturalnym tygodnika "Idziemy" i współpracuje z tygodnikiem "Najwyższy Czas".

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 czerwca

Czwartek, XI Tydzień zwykły
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa
+ Czytania liturgiczne (rok C, I): 
Łk 9, 11b-17

+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter