23 stycznia
czwartek
Ildefonsa, Rajmunda
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zmiana siatki pojęciowej

Ocena: 0
2018

Beznadziejny jest świat bez Bożej sprawiedliwości.

fot. pixabay.com / CC0

Kanadyjski filozof i teoretyk komunikacji Marshall McLuhan (1911-1980) zadał kiedyś swoim słuchaczom pytanie: „W jaki sposób łowi się dzisiaj ludzkie dusze? Wędką czy siecią?”. Kiedy milczeli, odpowiedział: „Ani wędką, ani siecią. Siecią łowiono w czasach Apostołów, wędką – w epoce Gutenberga. Dzisiaj wymienia się wodę”.

„Wymiana wody” to zmiana słów i, co za tym idzie, siatki pojęciowej. Zróbmy eksperyment dla unaocznienia tego zjawiska. Sięgnijmy po klasyczne teksty duchowości i markerem zaznaczmy słowa, których dzisiejszy czytelnik nie jest w stanie pojąć. Trzeba będzie zakreślić np.: „umartwienia”, „prozelityzm”, „kierownictwo duchowe”, „cnoty” itd. Do tego trzeba dodać słowa, których nie wypada używać ze względu na poprawność polityczną: „homoseksualizm”, „wierność”, „posłuszeństwo” itd. W rezultacie okaże się, że niemal cała książka została zaznaczona.

Inny przykład „zmiany wody” to prawdy moralne. Wierność zasadom, oddanie za nich życia – co uczyniło wielu świętych – dziś są przedstawiane jako objaw radykalnej nietolerancji. Już sama ocena pewnych sytuacji jako niemoralnych, np. użycia słowa „cudzołóstwo” wobec pary mieszkającej bez ślubu, jest wyrazem rażącego braku miłości. Wydaje się, że wolno już tylko mówić o Bogu miłosiernym, ale nie o Jego sprawiedliwości. W takim kontekście warto przeczytać fragment tekstu Benedykta XVI: „Jestem przekonany, że kwestia sprawiedliwości stanowi istotny argument, a w każdym razie argument najmocniejszy za wiarą w życie wieczne. (…) Konieczność powrotu Chrystusa i nowego życia staje się w pełni przekonująca tylko w połączeniu z uznaniem, że niesprawiedliwość historii nie może być ostatnim słowem” (Spes salvi 43). Inaczej mówiąc, beznadziejny jest świat bez Bożej sprawiedliwości.

W ostatnich dziesięcioleciach mocno przyspieszył proces sekularyzacji, czyli „zmiany wody”. Wierny uczeń Jezusa może mieć poczucie, że zachowując tę samą wiarę sprzed dziesięcioleci, nagle znalazł się na obrzeżach Kościoła lub poza nim. Pocieszające dla niego są słowa Benedykta XVI z tej samej encykliki: „Perspektywa Sądu Ostatecznego od najwcześniejszych czasów oddziaływała na codzienne życie chrześcijan, stanowiąc jakby kryterium, według którego kształtowali życie doczesne, jako wyzwanie dla sumień i równocześnie jako nadzieja pokładana w sprawiedliwości Boga” (tamże, 41). „Co wyszliście obejrzeć na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze?” (Mt 11,7).

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest duchownym Prałatury Opus Dei w Warszawie

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 22 stycznia

 Jezus głosił Ewangelię o królestwie
i leczył wszelkie choroby wśród ludu.

Dziś w Kościele: środa, II tydzień zwykły, wspomnienie św. Wincentego Pallottiego, prezbitera albo św. Wincentego, diakona i męczennika
+ Czytania liturgiczne (rok A, II): 1Sm 17,32-33.37.40-51; Ps 144 (143),1b-2.9-10; Mk 3,1-6
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY



Najczęściej czytane komentarze



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -