29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Słowo ciałem się stało

Ocena: 2.35
4677

– Jezus jest odwiecznym Słowem Boga, które Bóg z siebie wypowiada i którym stwarza wszechświat – mówi ks. prof. Bartosz Adamczewski.

fot. Irena Świerdzewska/Idziemy

Z ks. prof. Bartoszem Adamczewskim rozmawia Irena Świerdzewska

Narodzenie Chrystusa jest ukazane przez św. Jana w sposób odmienny, niż u pozostałych Ewangelistów. Dlaczego Jan pisze o Słowie, które stało się ciałem?

Jan pisze Ewangelię jako ostatni, więc nie powiela tego, co już wcześniej napisano. Uznaje, że już wiemy o Jezusie narodzonym w Betlejem. Każdy z Ewangelistów rozpoczyna opis od innego momentu. Marek – od momentu, kiedy Jezus zaczyna publiczną działalność. Łukasz pokazuje, że Ewangelia zaczęła się wcześniej – przy zwiastowaniu, czyli od poczęcia Jezusa. Mateusz zaczyna od rodowodu Abrahama i biblijnych patriarchów. Jan chce zebrać, uporządkować i pokazać możliwie najpełniejszy obraz Jezusa. Przesuwa się w czasie jeszcze dalej wstecz – do pierwszej iskry wszechświata, który Bóg stwarza swoim słowem. Jezus jest tym odwiecznym Słowem Boga, które Bóg z siebie wypowiada i którym stwarza wszechświat. Więc w tym sensie Jan różni się od pozostałych Ewangelistów.

Można powiedzieć, że Jan gra z oponentami żydowskimi, ironizuje, pokazuje, że ci, którzy oczekują na Mesjasza, tak naprawdę niewiele o Nim wiedzą. W siódmym rozdziale Ewangelii dyskutuje z ludźmi w Jerozolimie, którzy mówią: „Przecież my wiemy, skąd On pochodzi, natomiast gdy Mesjasz przyjdzie, nikt nie będzie wiedział, skąd jest”. Niedokształceni Żydzi nie znali prawdy o Mesjaszu, sądzili że Jezus jest z Galilei.

Dlaczego więc św. Jan nazywa Syna Bożego Logos (Słowo)? To jedno z najbardziej wieloznacznych słów w języku greckim?

Wybiera tak wieloznaczne słowo, by móc „wszystko” w nim zawrzeć. Po pierwsze, może odnieść je do „wiecznego słowa Boga”. Po drugie oznacza ono „słowo skierowane do Boga” – czyli wychodzące od Boga, a równocześnie wracające do Boga; zależnie od tłumaczeń określane też jako „słowo, które jest u Boga”. Po trzecie, jest to „słowo księgi”. Logos znaczy nie tylko wypowiedź. Lego po grecku znaczy „mówię”, więc logos to jest nie tylko wypowiedź, ale także księga. 

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 51-52 (689), 23-30 grudnia 2018 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 14 stycznia 2019 r.

 

Ks. dr hab. Bartosz Adamczewski (1967) jest biblistą, profesorem nadzwyczajnym w Katedrze Egzegezy Nowego Testamentu Wydziału Teologicznego UKSW, a także wykładowcą Nowego Testamentu w Wyższym Seminarium Duchownym Diecezji Warszawsko-Praskiej.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Dziennikarka, absolwentka SGGW i UW. Współpracowała z "Tygodnikiem Solidarność". W redakcji "Idziemy" od początku, czyli od 2005 r. Wyróżniona przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich w 2013 i 2014 r.

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter