28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Siła obrazów

Ocena: 0
778

Katecheza, chociaż zaczyna się od rzeczy widzialnych i namacalnych, nie może pozostawać na poziomie emocjonalnym.

fot. unsplash.com

Pewnego popołudnia w pierwszych tygodniach pontyfikatu Josepha Ratzingera ówczesny dyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej Joaquin Navarro-Valls spacerował z papieżem po ogrodach watykańskich. Powiedział wówczas: „Wasza Świątobliwość musi mi powiedzieć, czy jest coś, co przeszkadza lub co wolałby zmienić, kiedy musi być tak często filmowany w telewizji lub fotografowany”. Papież zapytał: „Dlaczego pan tak mówi, doktorze Navarro?”. „Przepraszam, Ojcze Święty, ale dziś żyjemy w świecie, w którym obraz jest wart tysiąca słów”. „A więc – zakończył papież – musimy modlić się o czas, w którym jedna myśl będzie warta tysiąca obrazów”. Kiedy Joaquin o tym wspominał, dodawał: „To modlitwa, której nie zapomnę”.

O sile obrazu dobrze wiedzą specjaliści od tworzenia koncepcji marketingowych. Czasami używa się określenia „wizualny młotek”, by dzięki emocjonalnej sile obrazu wbijać do głowy przekaz marki. Chodzi o ustalenie sobie odpowiedniego przekazu reklamowego, a następnie sukcesywne jego wdrażanie za pomocą konsekwentnej komunikacji, reklam i całego wizerunku. Narzędzia, które się wykorzystuje, to kształt, kolor, produkt, opakowanie, akcja, założyciel, symbol, celebryta, zwierzęta, dziedzictwo itd.

W pewien sposób Kościół od samego początku stosuje te środki; oczywiście trzeba pamiętać o tym, że ewangelizacja to nie sprzedawanie jakiegoś produktu. Jednak samo wcielenie Syna Bożego zapoczątkowało „ekonomię” obrazów. „Niegdyś Bóg, który nie ma ani ciała, ani twarzy, nie mógł absolutnie być przedstawiany na obrazie. Ale teraz, gdy ukazał się nam w ciele i żył wśród ludzi, mogę przedstawić na obrazie to, co zobaczyłem z Boga… Z odsłoniętym obliczem kontemplujemy chwałę Pana” (św. Jan Damasceńczyk). Długa jest lista sposobów, by odsyłać do tematów duchowych: sztuka sakralna, dewocjonalia, pieśni, strój duchownych… Do nich dołączają nowsze narzędzia, typu teledyski, gify czy tweety. Logika wcielenia wymaga i w tej przestrzeni okazywać bliskość Pana Boga.

Uwaga Benedykta XVI – „modlić się o czas, w którym jedna myśl będzie warta tysiąca obrazów” – pozostaje aktualna. Katecheza, chociaż zaczyna się od rzeczy widzialnych i namacalnych, nie może pozostawać na poziomie emocjonalnym. Kościół od samego początku wszedł w dialog z myślą filozoficzną. Parafrazując św. Jana Pawła: wiara potrzebuje skrzydła rozumu, by wznieść się ku kontemplacji prawdy. Inaczej przekaz pozostanie na poziomie słabej akcji marketingowej.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest duchownym Prałatury Opus Dei w Warszawie

- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter