27 maja
środa
Augustyna, Juliana, Magdaleny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Posłuszeństwo sprawiedliwego

Ocena: 0
809

Pierwotna wspólnota Kościoła pytała, dlaczego Pan Jezus przyszedł do Jana przyjąć chrzest, skoro był większy od niego.

fot. xhz

Pierwotna wspólnota Kościoła pytała, dlaczego Pan Jezus przyszedł do Jana przyjąć chrzest, skoro był większy od niego. Widoczne jest to w dzisiejszej Ewangelii. Jan chrzcił ludzi, aby jednać ich z Bogiem. Pan Jezus był zjednoczony z Ojcem i nie potrzebował nawrócenia. Gdy Jan zobaczył przychodzącego po chrzest Pana, postawił ten problem wyraźnie w słowach: „To ja potrzebuję chrztu od Ciebie, a Ty przychodzisz do mnie?”.

Komentatorzy próbowali odpowiedź na tę kontrowersję. Według niektórych Pan Jezus miał przyjąć chrzest po to, aby od samego początku być razem ze wspólnotą zbawionych, która uformowała się wokół Jana Chrzciciela. Inni mówią o chęci utożsamienia się Pana z grzesznikami. Chrzest miałby być wtedy pierwszym etapem w dziele odkupienia i dźwigania grzechów całego świata. Uważa się także, że Pan Jezus chciał odpowiedzieć na wezwanie Boga do pokuty i nawrócenia, okazując w sobie wzór posłuszeństwa dla woli Bożej. Niektórzy komentatorzy wskazują również na to, że Jezus jako Mesjasz i Syn Człowieczy przyszedł zbawić to, co zginęło, dlatego stanął z grzesznikami przybywającymi do Jana, pozostając w opozycji do wszystkich, którzy uważali siebie za sprawiedliwych. Rozpoczął w ten sposób oddzielanie sprawiedliwych od niesprawiedliwych. W ostateczności okazuje się, że każda z tych interpretacji jest w jakimś sensie uzasadniona. Razem ukazują one bogatą wymowę wydarzenia chrztu Jezusa w Jordanie.

Pan Jezus wskazuje na potrzebę chrztu w słowach: „Ustąp teraz, bo tak godzi się nam wypełnić wszystko, co sprawiedliwe”. Są to pierwsze słowa Pana w Ewangelii św. Mateusza. Mają w jakimś sensie charakter programowy. Próba zrozumienia słów dotyczących „wypełnienia wszystkiego, co sprawiedliwe” prowadzi do charakterystycznego dla ewangelisty Mateusza wskazywania na rolę wypełnienia się proroctw w osobie Jezusa Chrystusa. Pan Jezus przychodzi, aby w swoim dziele zbawczym okazać dobroć Boga objawioną w Starym Testamencie w pismach prorockich. Rozpoczynając swoją działalność, chce zatem podkreślić przez fakt chrztu, jak również słowa o „wypełnieniu wszystkiego, co sprawiedliwe” ten aspekt swojej obecności wśród ludzi.

Bóg wyraża aprobatę dla czynu Pana Jezusa, mówiąc: „Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie”. Słowa te ukazują miłość Ojca do Syna. Posłuszeństwo Jezusa uobecnione w fakcie chrztu spotyka się z widoczną odpowiedzią Boga. Jezus, przyjmując chrzest, okazał posłuszeństwo woli Ojca, wyraził solidarność wobec grzeszników i chęć podniesienia człowieka z jego grzesznego stanu. Dzisiejsza perykopa przedstawiająca chrzest Pański przypomina nam o misji Jezusa Chrystusa, który przez posłuszeństwo zbawił świat. Wzorem Jana Chrzciciela przyjmijmy tę prawdę, zauważając pokorę Zbawiciela.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Autor jest wikariuszem parafi i św. Patryka na Gocławiu w Warszawie

- Reklama -
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 27 maja

Środa, VII Tydzień Wielkanocny
+ dzień powszedni albo wspomnienie św. Augustyna z Canterbury, biskupa albo wspomnienie św. Pawła VI, papieża
Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.

+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Dz 20,28-38; Ps 68,29-30.33-36; J 17,11b-19
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły


- Reklama -


Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter