28 marca
czwartek
Anieli, Sykstusa, Jana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Pełnia czasu

Ocena: 0
7329
Już pierwsze pokolenie wyznawców Chrystusa zadawało pytanie, dlaczego absolutnie wyjątkowe wejście Boga w historię ludzkości dokonało się w tym, a nie innym, określonym czasie.
Spis ludności w Betlejem – mozaika w kościele „In Hora” w Konstantynopolu

Święty Paweł w Liście do Galatów (4, 4-5), pisząc o nadejściu „pełni czasu”, podkreślił, że wielowiekowe oczekiwanie Izraela, wspomagane obietnicami Bożymi i darem Prawa, oraz oczekiwanie ludzkości, karmione nadziejami i dynamizmem wiary i pobożności pogańskiej, definitywnie się skończyło. Wraz z Jezusem rozpoczął się nowy etap historii i dzieje ludzkości nie są takie same jak wcześniej. Kilka wieków później znalazło to wyraz w nowej rachubie czasu, liczonego już nie od założenia Rzymu, ale od narodzin Jezusa Chrystusa.

Ciągłość i nowy początek

Ważne miejsce w Ewangeliach kanonicznych zajmują rodowody Jezusa. W Ewangelii według św. Mateusza, w której dominuje żydowski punkt widzenia, pochodzenie Jezusa zostało wyprowadzone od Abrahama, praojca ludu Bożego wybrania (Mt 1, 1-17). Dzieje Izraela zostały podzielone na trzy zasadnicze etapy: od Abrahama do Dawida (ww. 2-6), od Dawida do przesiedlenia babilońskiego (ww. 7-11) i od przesiedlenia babilońskiego do narodzin Jezusa w Betlejem (ww. 11-16). Pod względem czasowej rozpiętości nie są to etapy symetryczne, chodzi bowiem o wyszczególnienie w każdym z nich 14 pokoleń (w. 17). Liczba „14” ma znaczenie symboliczne i w zapisie hebrajskim oznacza też „Dawid”. Rodowód otwierający pierwszą Ewangelię dobitnie uwypukla całkowite wypełnienie się obietnic mesjańskich dotyczących Dawida i jego „domu”, czyli wywodzącej się od niego dynastii. Ewangelista zwraca się do Żydów, swoich rodaków, wołając: Dłużej czekać na Mesjasza z rodu Dawida nie trzeba, bo Mesjasz przyszedł!

W Ewangelii według św. Łukasza rodowód Jezusa został opracowany według innego klucza. Autor, który nie był Żydem i zwraca się do chrześcijan pochodzenia pogańskiego, umieszcza Jezusa w kontekście dziejów ludzkości (Łk 3, 23-38). Jego rodowód obejmuje 11 członów po 7 imion, co – zważywszy na symboliczne znaczenie liczby 7 – wskazuje na doskonałość i pełnię. Łukasz był bliskim współpracownikiem Pawła Apostoła i w jego rodowodzie rozpoznajemy subtelne nawiązanie do wątku z Listu do Galatów: wraz z Jezusem urzeczywistniła się „pełnia czasu”. Wymowna jest także gramatyczna konstrukcja rodowodu w greckim oryginale trzeciej Ewangelii kanonicznej.

W polskim przekładzie czytamy, że „Jezus był, jak mniemano, synem Józefa, syna Helego, syna Mattata, syna Lewiego” (ww. 23-24) itd., aż do „syna Enosza, syna Seta, syna Adama, syna Bożego” (w. 38). Natomiast tekst grecki brzmi: „Jezus był synem, jak mniemano, Józefa” (w. 23), po czym następuje wyliczenie imion, w którym nie występuje rzeczownik „syn”: „Helego, Mattata, Lewiego” itd., aż do „Enosza, Seta, Adama, Boga”. Pochodzenie Jezusa od kolejnych ludzkich przodków różni się zasadniczo od pochodzenia Adama od Boga. W rodowodzie słychać echo Księgi Rodzaju (Rdz 1, 27): „Stworzył Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył, mężczyzną i kobietą stworzył ich”. Uwypuklając zróżnicowanie płci, Księga Rodzaju podkreśla znaczenie i godność cielesności, której wyrazem jest płciowość. Adam, stworzony dzięki tchnieniu Bożemu, jest „synem Boga”, natomiast Jezus, „nowy Adam”, jest prawdziwym Synem Boga. Cel rodowodu Łukasza jest klarowny: wcielenie Syna Bożego pozostaje w ścisłym związku z dziełem stworzenia, ponieważ godność człowieka i jego cielesności jest tak wielka, że Bóg w Jezusie stał się człowiekiem. Wraz z przyjściem Jezusa ludzkość przeżywa prawdziwie nowy początek, nadający człowieczeństwu nową wartość.

Moment przyjścia Syna Bożego nie był przypadkowy,
lecz uwarunkowany konkretnymi realiami czasu i przestrzeni,
które składają się na historię i geografię zbawienia

Wspólne dla rodowodu Mateusza i Łukasza jest uwypuklenie dziewiczego poczęcia Jezusa przez Maryję, lecz każdy ewangelista czyni to inaczej. Mateusz doprowadza wyliczenie kolejnych imion do „Jakuba, ojca Józefa, męża Maryi, z której narodził się Jezus, zwany Chrystusem” (w. 16). Linia męska zostaje gwałtownie przerwana i nie mówi się o fizycznym ojcostwie Jezusa, ale o macierzyństwie Maryi. Potem następuje opis okoliczności poczęcia i narodzin Jezusa postrzeganych i przeżywanych z perspektywy Józefa, dobitnie dającego wyraz swoim rozterkom wynikającym z nadzwyczajnej sytuacji, w której się znalazł (Mt 1, 18-24). Z kolei Łukasz, który na samym początku Ewangelii szczegółowo przedstawił okoliczności dziewiczego poczęcia Jezusa, we wstępie do rodowodu powtórzył, że „Jezus był, jak mniemano, synem Józefa”.

Wspólne dla obu ewangelistów i widoczne również w pozostałych dwóch Ewangeliach kanonicznych (według św. Marka i według św. Jana) jest uwypuklenie nowości i celu Wcielenia. Nawiązanie do Abrahama, mocno uwypuklone przez Mateusza i powracające także w Ewangelii według św. Jana, wskazuje na sens i cel wybrania patriarchy Izraela oraz jego potomków przez Boga. Ten wybór nie ma charakteru szowinistycznego ani nie jest przejawem swoistego kaprysu Boga, lecz został dokonany ze względu na duchowe dobro całej ludzkości. Stanowi przywilej, a zarazem rodzi odpowiedzialność. Izrael jako lud Bożego wybrania nigdy nie był ani nie jest celem sam w sobie, bo jego powołanie i losy odzwierciedlają miłość i troskę Boga o każdego człowieka i całą ludzkość. Właśnie taki był sens powołania Abrahama, przez którego Boże błogosławieństwo miało przyjść na wszystkich (Rdz 12, 1-3). Wymiar uniwersalizmu jest też wyraźnie obecny w rodowodzie Łukasza, łączącym Jezusa nie tylko z Abrahamem, lecz także z Adamem. Oba rodowody, umieszczone na początku pierwszej i trzeciej Ewangelii, kierują nasz wzrok ku nakazowi misyjnemu: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody” (Mt 28, 19).

Podejmując refleksję nad „Ewangeliami dzieciństwa”, Benedykt XVI w trzecim tomie trylogii „Jezus z Nazaretu” napisał: „Obydwaj ewangeliści przywiązują wagę nie do poszczególnych imion, lecz do symbolicznej struktury, w której jest usytuowane miejsce Jezusa w historii – Jego włączenie w historyczne drogi obietnicy oraz nowy początek, który w paradoksalny sposób, wraz z ciągłością działania Boga w historii, znamionuje pochodzenie Jezusa” (s. 18). Przyjście Syna Bożego na świat znamionuje wymiar ciągłości, a jednocześnie wymiar braku ciągłości i radykalnej nowości. Zakorzenione w logice i porządku Starego Przymierza, nie dopuszcza postrzegania Jezusa tylko jako jeszcze jednego bohatera wiary, o których mowa na kartach Starego Testamentu. Jego dziewicze poczęcie w Nazarecie i narodziny w Betlejem wykraczają poza dawny porządek historii zbawienia i wyznaczają jej nowy etap. Obok kolędy „Lulajże Jezuniu”, która odzwierciedla spojrzenie Mateusza i Łukasza, w okresie Bożego Narodzenia rozbrzmiewa kolęda „Bóg się rodzi, moc truchleje”, w której znajduje wyraz podejście obecne we wspaniałym hymnie, którym jest Prolog Ewangelii według św. Jana (J 1, 1-18).

W kontekście historii powszechnej

Wprawdzie wszyscy autorzy Ewangelii kanonicznych przykładają dużą wagę do realiów życia i działalności Jezusa, jednak najwięcej nawiązań do historii powszechnej znajdujemy w Ewangelii według św. Łukasza i napisanych przez niego Dziejach Apostolskich. Dwa teksty z trzeciej Ewangelii kanonicznej zasługują na szczególną uwagę. Jeden rozpoczyna opowiadanie o narodzeniu Jezusa w Betlejem: „W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz” (Łk 2, 1-2).

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 28 marca

Wielki Czwartek
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali,
tak jak Ja was umiłowałem.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 13, 1-15
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter