18 października
środa
Juliana, Lukasza
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

O piciu na trzeźwo

Ocena: 4.9
309

Temat trzeźwości zaczyna się w Piśmie Świętym od opowieści o upiciu się Noego

fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy

Święty Tomasz z Akwinu twierdził, że nie należy Noego oskarżać ani nawet podejrzewać o grzech pijaństwa, ponieważ upił się on z powodu swojego braku doświadczenia z alkoholem. Ponadto pełne szacunku zachowanie dwóch starszych synów w sytuacji, która ich ojca kompromitowała, powszechnie było przedstawiane jako wzorcowy wręcz przykład cnoty pietas, czyli oddawania czci ojcu i matce.

Nad innymi opisanymi w Piśmie Świętym faktami upicia się nie będę się zatrzymywał, ponieważ głównym tematem chyba wszystkich tamtych opisów jest coś innego niż trzeźwość albo pijaństwo. Kiedy król Dawid starał się upić Uriasza, chciał w ten sposób ukryć przed nim, bezskutecznie, swoje cudzołóstwo z jego żoną (por. 2 Sm 11,10-13). Jeśli zaś idzie o pijacką ucztę babilońskiego króla Baltazara (por. Dn 5,1-4) czy wodza wojsk nieprzyjacielskich Holofernesa (por. Jdt 12,16-20), autorzy biblijni nie oceniają ich pijaństwa, ale oceniają negatywnie ich samych. Samo pijaństwo wydaje się tam przedmiotem tylko sprawozdawczej narracji. Jednak to tylko pozór.

Na kartach Pisma Świętego grzech stosunkowo często jest przedstawiany w tonie moralnie neutralnym. Jego zło jest bowiem dla autorów natchnionych czymś tak oczywistym, że nie trzeba tego specjalnie podkreślać.

 

„Wino, co rozwesela serce”

Podstawowej dla mentalności biblijnej nauki na temat trzeźwości i pijaństwa należy szukać przede wszystkim u proroków oraz w tekstach mądrościowych Pisma Świętego. Otóż wszystkie wypowiedzi biblijnych proroków i mędrców na ten temat sformułowane są w horyzoncie wyraźnej lub przynajmniej domyślnej wiary w Boga Stwórcę, który daje istnienie wszystkiemu, co istnieje. Zatem rozumie się samo przez się, że również wino otrzymaliśmy nie skądinąd, ale właśnie od Boga. Autorzy biblijni dają wielokrotnie świadectwo temu, że wino jest darem Bożym, z którego powinniśmy mądrze korzystać, natomiast Bóg ma prawo oczekiwać od nas, że nie będziemy z Jego daru robić złego użytku.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 39 (625), 24 września 2017 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 4 października 2017 r.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły

- Reklama -

SALON DZIENNIKARSKI

- Reklama -


Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

- Reklama -