23 października
piątek
Marleny, Seweryna, Igi
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Epidemie w Biblii

Ocena: 2.7
1158

Wybuch epidemii koronawirusa zaskoczył cały świat, choć zarazy nie są niczym nowym. Miały miejsce w całej historii, a Biblia – zwłaszcza Stary Testament – często o nich opowiada.

fot. ks Julian Głowacki

Wizerunek św. Rocha w zwieńczeniu bocznego ołtarza w kościele św. Rozalii w Pieczewie (dekanat kłodawski). Obraz nieznanego autora z drugiej połowy XVIII w.

Obecna sytuacja epidemiologiczna skłania wielu do pytania, dlaczego Bóg dopuszcza – a nawet powoduje – choroby pandemiczne i czy są one znakiem czasów ostatecznych. Co więc Biblia mówi o epidemiach?

Biblia zwykle nie przedstawia zarazy jako zjawiska bezcelowego. Najczęściej uważana jest ona za wyrok lub karę nałożoną przez Boga za bałwochwalstwo i nieposłuszeństwo (Pwt 32,24; Jer 42,22). To znak Bożego sądu nad narodem lub grupą ludzi (Pwt 32,24; 1Krn 21,12; Ez 7,14-15). Pięcioksiąg, ukazując doniosłą rolę przymierza zawartego między Bogiem a narodem wybranym, wskazuje, że zarazy były jedną z form kary za zaniedbania przez ten naród zobowiązań wynikających z przymierza (np. Kpł 26,25; Pwt 28,21). Również prorocy Jeremiasz i Ezechiel zapowiadali Boży sąd nad Izraelem jako konsekwencję niewierności. W ich zapowiedziach zaraza prawie zawsze występuje jako jeden z elementów listy różnych plag: obok miecza, głodu czy dzikich zwierząt (np. Jer 14,12; Ez 14,21).

Wrogowie Izraela też mogą być przedmiotem tego rodzaju wyroku (Ps 78,50; Ez 28,23; 38,22). Jedną z najbardziej znanych jest piąta plaga egipska (Wj 9,3-6). Była to nagła epidemia, która dotknęła szeroką gamę zwierząt domowych. Wszystkie z dziesięciu plag miały prowadzić do poznania, że nie ma równego Bogu na całej ziemi (por. Wj 9,14.16). Gdy Filistyni zabierają Arkę Przymierza, Pismo Święte opisuje zagadkową plagę (roznoszoną przez myszy), jaka nawiedziła mieszkańców Aszdodu (1Sm 5-6). Również epidemia (także przyniesiona przez myszy) mogła być źródłem śmierci 185 tys. żołnierzy armii Sennacheryba (2Krl 19,35 oraz Iz 37,36). Według Herodota, przyczyną prawdopodobnie była dżuma, dziesiątkująca asyryjskie wojska. Od niepamiętnych czasów epidemie były obecne podczas wojen, na polu walki. Towarzyszyły przemieszczającym się armiom, gdy warunki sanitarne i higieniczne pozostawiały wiele do życzenia.

 


KARA ZA GRZECH?

Nie każda epidemia jest bezpośrednim osądem Boga, ale Biblia wskazuje, że niektóre przypadki zarazy były karą za grzech. Jest to odpowiedź na grzech pychy króla Dawida. Po spisie ludności dokonanym z rozkazu Dawida Pan wydał wyrok na Izraela w formie zarazy, która pochłonęła 70 tys. ludzi (2Sm 24,15).

 

Czytaj dalej w e-wydaniu
Idziemy nr 14 (754), 05 kwietnia 2020 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest prefektem ds. studiów w Wyższym Seminarium Duchownym we Włoclawku

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 23 października

Piątek, XXIX Tydzień zwykły
+ Dzień powszedni albo wspomnienie św. Jana Kapistrana, prezbitera albo wspomnienie św. Józefa Bilczewskiego, biskupa
Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że tajemnice królestwa objawiłeś prostaczkom.
+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Ef 4,1-6; Ps 24,1b-6; Łk 12,54-59
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)



Najczęściej czytane artykuły

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter