19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Błogosławieni, którzy łakną sprawiedliwości

Ocena: 0
1891

Sprawiedliwość zawsze pozostaje ideałem, do którego powinniśmy zmierzać. Przecież nigdy nie można powiedzieć, że żyjemy w świecie lub środowisku, gdzie pełna sprawiedliwość stała się faktem.

Góra Błogosławieństw, widok z brzegu jeziora Genezaret. Fot. ks. Henryk Zieliński/Idziemy

Co więcej, historia ludzkości dostarcza wielu drastycznych przykładów takiego zaprowadzania sprawiedliwości, kiedy w jej imię dopuszczano się okrutnych nadużyć, przestępstw i prześladowań. Czwarte błogosławieństwo zaleca sprawiedliwość i wskazuje, że jej właściwe urzeczywistnianie stanowi przymiot ludzi dobrych.

 

Przezwyciężać wszystko, co niesprawiedliwe

Już starożytni myśliciele podali najkrótszą definicję sprawiedliwości. Nauczali, że polega ona na oddaniu każdemu tego, co mu się słusznie należy. Ważne jest tu każde słowo, bo pominięcie choćby jednego wypacza naturę sprawiedliwości. Gdy chodzi o rzeczy materialne, sprawa wydaje się prosta: trzeba oddać każdemu to, co jest jego własnością, albo równowartość, która całkowicie pokrywa poniesioną szkodę lub stratę. Mnóstwo krzywd w tej dziedzinie dowodzi, że świat, w którym żyjemy, jest daleki od sprawiedliwości. W encyklice Dives in misericordia Jan Paweł II napisał: „Trudno wszakże nie zauważyć, iż bardzo często programy, które biorą początek w idei sprawiedliwości, które mają służyć jej urzeczywistnieniu we współżyciu ludzi, ludzkich grup i społeczeństw, ulegają w praktyce wypaczeniu. Chociaż więc w dalszym ciągu na tę samą ideę sprawiedliwości się powołują, doświadczenie wskazuje na to, że nad sprawiedliwością wzięły górę inne negatywne siły, takie jak zawziętość, nienawiść czy nawet okrucieństwo” (nr 12).

Łaknienie i pragnienie sprawiedliwości nie ogranicza się do troski o siebie i najbliższych, lecz niestrudzenie wstawia się za najbiedniejszymi i zmarginalizowanymi, którzy wskutek nieokiełznanej żądzy zysków stali się ofiarami. Wołające o pomstę do nieba zaprzeczenie sprawiedliwości stanowi lichwa, która przybrała monstrualne rozmiary i stała się bodaj bardziej bezwzględna niż kiedykolwiek wcześniej. Praktyki stosowane przez banki, wielkie koncerny i międzynarodowe korporacje polegają na wyzyskiwaniu i ograniczaniu praw ludzi pozbawionych możliwości skutecznej obrony. W homilii wygłoszonej w Radomiu Jan Paweł II mówił: „Łaknienie i pragnienie sprawiedliwości z pewnością oznacza dążenie do przezwyciężenia wszystkiego, co jest niesprawiedliwością i krzywdą, co jest pogwałceniem praw człowieka” (4 kwietnia 1991). Życie dostarcza wielu okazji do szlachetnej działalności, której podstawę stanowi wrażliwość na krzywdę i płacz dotkniętych skutkami różnych odmian i form niesprawiedliwości. Ojciec Święty nadmienił: „Łaknąć i pragnąć sprawiedliwości – to znaczy czynić wszystko, aby to prawo było przestrzegane, aby żaden człowiek nie stawał się ofiarą agresji na jego życie czy zdrowie: aby nie był niewinnie zabijany, torturowany, dręczony, zagrożony”.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 13 (599), 26 marca 2017 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 5 kwietnia 2017 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Profesor zwyczajny, laureat Nagrody Ratzingera, wykładowca Pisma Świętego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter