Jako realną do realizacji oceniła propozycję zmniejszenia liczby lekcji religii w szkołach wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Opowiedziała się też za tym, by lekcje religii były organizowane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej.
Wiceminister Lubnauer w Polsat News pytana była m.in. o propozycję minister edukacji Barbary Nowackiej dotyczącą zmniejszenia liczby godzin nauki religii z dwóch w tygodniu do jednej. Zapytana została, czy jest to realne.
Jest realne
- odpowiedziała.
Konkordat a rozporządzenia ministra
Lubnauer zapytana została też o artykuł 12. Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, w którym zapisano m.in. że program nauczania religii katolickiej opracowuje władza kościelna.
Program nauczania tak (...), ale to jak wygląda lekcja religii reguluje rozporządzenie ministra dotyczące organizacji lekcji religii. W konkordacie jest zapisane tylko, że organizuje na terenie szkoły, w związku z tym z tego się nie wycofujemy. Myślę, że jest to dla wygody rodziców, żeby ta religia mogła być na terenie szkoły
- powiedziała.
Chcemy, by ona była przed albo po lekcjach. Coraz więcej dzieci nie chodzi na religię. Nie chcemy, żeby te dzieci musiały czekać gdzieś w środku lekcji niewiadomo gdzie, nie mając tych zajęć (...), żeby ocena z tego przedmiotu decydowała o tym, czy dziecko dostanie się do wymarzonej szkoły (...)
- dodała.
W artykule 12. Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską zapisano:
1. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci oraz zasadę tolerancji, Państwo gwarantuje, że szkoły publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych; 2. Program nauczania religii katolickiej oraz podręczniki opracowuje władza kościelna i podaje je do wiadomości kompetentnej władzy państwowej.
Zmiany w porozumieniu z Episkopatem
W ubiegłym tygodniu minister edukacji pytana o lekcje religii w szkołach zapewniła, że "nie wyobraża sobie bez kontaktu z Episkopatem dokonywania zmian".
Uważam też, że patrząc na to, jak obciążona jest dzisiaj młodzież, jak wiele przed nimi zadań, jak wiele trudów, jak często wiele pracy, godzinna lekcji religii finansowana z budżetu państwa - to jest moje zdanie osobiste - jest w zupełności wystarczająca na ten czas
- oceniła.
To jest model, który będę proponowała
- dodała.
Rodzice będą mieli swój udział
Chciałabym też, by decyzje w szkołach mogli poodejmować rodzice i samorządy, bo może być sytuacja, że ktoś powie, że im zależy na większej liczbie godzin. Natomiast uważam, że z budżetu państwa, przy takich obciążeniach, w tym przede wszystkim obciążeniach młodych osób, trzeba wyrównać ilość lekcji religii w porównaniu z lekcjami chemii, biologii, fizyki, które wydają mi się znacznie bardziej potrzebne do współczesnego świata w szkole, by dawać wiedzę. Zajęcia formatywne bardzo często mogą być zajęciami fakultatywnymi
- powiedziała.
Zdaniem Nowackiej, ocena z religii nie powinna być wliczana do średniej ocen "ponieważ nie jest oceniająca wiedzę, tylko oceniająca formację i wiarę".
Nie wydaje mi się to właściwe, nie wydaje mi się to równościowe
- dodała.
Zaznaczyła, że będzie prosiła o przesunięcie lekcji religii na pierwszą lub ostatnią lekcję.
Gdy jest to jedna godzina, jest to znacznie prostsze
- oceniła.
We wtorek zaprezentowano dane z Rocznika Statystycznego Kościoła katolickiego w Polsce "Auarium Statisticum Ecclesia in Polonia" Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego SAC za rok 2022.
Statystyki
Podano, że w roku szkolnym 2022/2023 na lekcje religii w placówkach edukacyjnych uczęszczało 80,3 proc. uczniów. W przedszkolach na religię chodziło 83,7 proc. dzieci, w szkołach podstawowych - 88,9 proc. uczniów, w liceach ogólnokształcących - 60,1 proc., w technikach - 65,7 proc., szkołach branżowych I stopnia - 63,7 proc., szkołach branżowych II stopnia - 55,3 proc., w szkołach specjalnych - 88,9 proc.
Najwyższy odsetek uczniów uczęszczających na lekcje religii odnotowano w diecezji przemyskiej (96,5 proc.), tarnowskiej (96,3 proc.) oraz rzeszowskiej (94,9 proc.), zaś najniższy w diecezji warszawskiej (59,8 proc.), opolskiej (63,4 proc.) oraz łódzkiej (65,4 proc.).