24 lutego
poniedziałek
Macieja, Bogusza, Sergiusza
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Żegnamy reklamy

Ocena: 0
606

Warszawa głosem swoich radnych dołączyła 16 stycznia do grona miast, które chcą wreszcie uregulować ład reklamowy w przestrzeni publicznej.

fot. Katarzyna Kasjanowicz

„Wyobraźmy sobie Paryż, Londyn, Nowy Jork bez reklamowych neonów, bez wielkich afiszów – a zobaczymy nagle zupełnie inne miasta: ponure, smutne i monotonne” – pisano blisko pół wieku temu (wstęp do książki Georges’a Elgozy’ego „Paradoksy reklamy” z 1973r.). W przegłosowanej niedawno uchwale krajobrazowej nie chodzi jednak o pozbawienie polskich miast charakteru, ale przeciwnie – o przywrócenie go, poprzez regulację sposobu funkcjonowania zewnętrznych nośników reklamowych. Okres przejściowy, pozwalający na dostosowanie się do wprowadzonych regulacji wyniesie dwa lata.

 


KONIEC SAMOWOLKI

– Po tylu latach chaosu ludzie są znieczuleni na estetykę – zauważa Łukasz Wizła ze Stowarzyszenia Miasto jest Nasze, które aktywnie walczyło o powrót do wizualnej normalności w Warszawie. – Chcąc odetchnąć od szarzyzny PRL-u, odeszliśmy za daleko. Cały czas byliśmy w sytuacji zatrzymanej w latach 90., kiedy reklamę postrzegano jako coś dobrego, jako rozwój gospodarczy, cywilizacyjny. Wtedy można było robić wszystko. Do dziś można powiesić taką reklamę na płocie, budynku czy w oknie.

Zgodnie z zapisami uchwały krajobrazowej miasto zostało podzielone na cztery strefy. W strefie śródmiejskiej dopuszczono reklamy wyłącznie na przeznaczonych do tego słupach i małych nośnikach. Duże bilbordy zobaczymy tylko przy największych ciągach komunikacyjnych, za to nie ujrzymy już instalacji reklamowych na dachach. Mieszkańcy budynków nie będą musieli bać się siatek wielkoformatowych – ich wieszanie uchwała dopuszcza jedynie na ścianach bez okien. Możliwe będzie za to instalowanie siatek na rusztowaniach, ale tylko na okres do dziewięciu miesięcy i nie częściej niż co pięć lat. Ograniczono instalowanie wyświetlaczy, a szyldy reklamowe mogą zostać umieszczone najwyżej na wysokości parteru. Nie mogą migać ani zasłaniać detali architektonicznych. Kary za nielegalne reklamy będą zależne od powierzchni nośnika – wyniosą od 100 zł do 1000 zł dziennie.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 07 (747), 16 lutego 2020 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 25 lutego 2020 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 24 lutego

Wszystko możliwe jest dla tego, kto wierzy
Dziś w Kościele: poniedziałek, VII tydzień zwykły, wsp. dowolne św. Marka Marconi, zakonnika
Czytania liturgiczne (rok A, II): Jk 3,13-18; Ps 19,8-10.15; Mk 9,14-29
+ Komentarz Bractwa Słowa Bożego do czytań
SalveNet zaprasza na Duchową siłkę o. Szymona Janowskiego OFMCap.

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -