19 kwietnia
piątek
Adolfa, Tymona, Leona
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Teoria masy krytycznej

Ocena: 0
4181

Zaangażowana mniejszość, osiągnąwszy jedną czwartą, zmienia opinię większości.

fot. Pixabay, CC0

Większość społeczna nie jest zabetonowana. Zmiany społeczne, jakie dokonały się w historii, są tego dowodem. Jednak opinia publiczna nie zmienia się sama z siebie. Klasyczny przykład to kampania na rzecz zniesienia niewolnictwa. Niewielka liczba była w stanie przekonać większość. Od pewnego czasu socjolodzy badają, jakie warunki muszą zostać stworzone, by mniejszość zmieniła normy społeczne uważane za niezmienne. Ostatnio podaje się jako przykład zmiany nastawienia do ról płci czy do palenia. Jest też faktem, że są takie mniejszości, którym nie udało się wprowadzić żadnej zmiany.

Badacze sformułowali teorię masy krytycznej, czyli tezę, jakie wymiary musi osiągnąć dysydencka mniejszość, aby wzrost jej opinii był nie do zatrzymania. Twierdzą oni, że potrzeba 25 proc.; nieco więcej, gdy opinia większości jest oparta na bardzo długiej tradycji. Masa krytyczna natomiast nie zależy od populacji. Jedna czwarta wystarczy niezależnie od tego, czy chodzi o tysiąc ludzi, czy o milion.

 

Czytaj dalej w e-wydaniu lub wydaniu papierowym
Idziemy nr 27 (665), 8 lipca 2018 r.
Artykuł w całości ukaże się na stronie po 18 lipca 2018 r.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autor jest duchownym Prałatury Opus Dei w Warszawie

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 18 kwietnia

Czwartek, III Tydzień wielkanocny
Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba.
Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 6, 44-51
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter