18 sierpnia
czwartek
Ilony, Bronislawa, Heleny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Szkoła po nowemu

Ocena: 5
1001

 

Jak Pan ocenia reakcje na zmiany w liście lektur szkolnych?

Wydaje się, jakby w Polsce istniały wyłącznie środowiska lewicowe, zwalczające Karola Wojtyłę, Stefana Wyszyńskiego czy Zofię Kossak-Szczucką, bo to ich pozycje wzbudzają najwięcej kontrowersji. Jestem pewien, że tych, którzy są z tych postaci dumni i chcą ich dzieła aplikować dzieciom, jest więcej, tyle że są mniej krzykliwi.

Podkreślę, że zmiany dotyczą głównie lektur uzupełniających, o których czytaniu ostatecznie decyduje nauczyciel. Ministerstwo więc niczego nie narzuca, ale proponuje. A kanon lektur, liczący kilkadziesiąt pozycji nowości, opracował zespół ekspertów złożony z praktykujących nauczycieli języka polskiego, wykładowców filologii polskiej oraz członków Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

 

W czerwcu Węgrzy przyjęli ustawę o ochronie tożsamości płciowej dzieci i młodzieży do 18. roku życia. Może warto wyjść z taką inicjatywą ustawodawczą także w Polsce?

Jestem za wprowadzeniem podobnego rozwiązania chroniącego dzieci i młodzież przed treściami demoralizującymi i propagandą genderowską. Dlatego zmiany w ustawie oświatowej dadzą kuratorom możliwość wchodzenia do szkół za każdym razem, gdy zgłoszona zostanie próba demoralizowania w nich dzieci.

 

Przed przyjęciem wspomnianej ustawy Węgrzy zakwestionowali naukowy charakter gender studies. W Polsce tymczasem mają się one dobrze.

Istotą badań naukowych jest poszanowanie wolności nauczania, wolności słowa, badań naukowych, ogłaszania ich wyników. To plus debata akademicka toczona z zachowaniem zasad pluralizmu światopoglądowego składa się na projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tzw. „pakietu wolnościowego”, który jest po pierwszym czytaniu w sejmie i mam nadzieję, że zostanie uchwalony. Skończy się wówczas pociąganie do odpowiedzialności naukowców wygłaszających swoje poglądy w granicach prawa, a rektorom zapewni on możliwość organizowania konferencji czy sympozjów naukowych dotąd blokowanych. Stworzenie warunków do pełnej wolności debaty akademickiej będzie także obowiązkiem rektorów.

 

Po ostatnim rozporządzeniu zajęcia wychowania do życia w rodzinie nie muszą już być na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Czy tego samego możemy spodziewać się dla lekcji religii/etyki?

Wychowanie do życia w rodzinie jest priorytetem polityki edukacyjnej na ten rok, stąd ta zmiana. Zajęcia WDŻ mają jednak inny wymiar niż lekcje religii lub etyki. Jeśli wybór między tymi ostatnimi będzie obligatoryjny, niewykluczone, że je także obejmie podobne prawo.

 

Czemu ma służyć tak wczesna specjalizacja uczniów, którzy już na etapie ósmej klasy muszą wybrać profil nauczania w szkole średniej?

Ja także mam przekonanie, że wiek 15 lat to dla niektórych młodych ludzi zdecydowanie za wcześnie na podejmowanie wyborów życiowych tak szczegółowych, jak profil nauczania. Uczniowie w tym wieku mają jeszcze prawo poszukiwać, a tę możliwość daje nauka w klasach ogólnych. Jestem za przywróceniem ich do puli, w której znajdują się klasy profilowane.

 

Rodzice pytają, kiedy wreszcie skończy się zadawanie prac domowych, a dzieci odzyskają dla siebie i rodziny popołudnia i weekendy.

Zadawane z umiarem prace domowe uczą systematyczności w przyswajaniu i utrwalaniu wiedzy. Obawiam się, że gdyby ich zabrakło, dzieci na dobre utknęłyby przed komputerami. Wolę, żeby w tym czasie rozwijały zainteresowania z danego przedmiotu. Zdaję sobie sprawę, że niektórzy uczniowie nie radzą sobie z zadaniami domowymi, i nie uważam, że to ich rodzice powinni od podstaw uczyć się danego przedmiotu, by dzieciom pomóc. Dlatego planujemy zwiększyć dostępność nauczycieli, by to pod ich okiem wspomniani uczniowie odrabiali lekcje z materiału, który nie do końca przyswoili.

 

Jakie formy dotacji MEiN przewiduje w nadchodzącym roku szkolnym dla edukacji domowej oraz szkół prywatnych, w tym katolickich?

Będziemy wspierać rodziców w ich wyborach dla swoich dzieci, w tym także w edukacji domowej. Co do szkół niepublicznych planowana jest reforma sposobu ich finansowania, by poprawić ich sytuację.

 

Czy przewiduje Pan zniesienie ocen, których konieczność kwestionują nie tylko uczniowie, ale i niektórzy rodzice oraz nauczyciele?

Na pewno nie za czasów Czarnka w MEiN (śmiech). To szkoła czy uczelnia są od tego, by uczyć, wymagać i oceniać poziom wiedzy wśród uczniów i studentów, a nie na odwrót.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 18 sierpnia

Czwartek, XX tydzień zwykły
Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.

+ Czytania liturgiczne (rok C, II): Mt 22, 1-14
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz



POLACY POMAGAJĄ UKRAINIE

Polecane przez "Idziemy" inicjatywy pomocy
(chcesz dodać swoją inicjatywę - napisz)

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter