Ponad 6350 dzieci i młodzieży polskiego pochodzenia z zagranicy uczestniczyło w wakacyjnych pobytach edukacyjnych w Polsce. Największą liczbę uczestników zaprosiły Caritas Polska, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Stowarzyszenie "Parafiada" im. św. Józefa Kalasancjusza i Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie.
fot. pixabay.com/CC0Na organizację takich pobytów Senat RP, odpowiedzialny za wspieranie Polonii, zlecił 44 polskim organizacjom pozarządowym 47 zadań na łączną kwotę 10 mln 74 tys. 829 zł. Jest to ponad 10% kwoty przeznaczonej w br. na opiekę Senatu nad Polakami za granicą.
Dla naszych młodych rodaków wakacyjne pobyty są co roku uzupełnieniem edukacji i wsparciem w nauce języka polskiego i przedmiotów ojczystych (kultury, historii, geografii), mają też umacniać więzi z Polską, motywować do dalszego poznawania kraju przodków, a także stwarzać okazję do integracji oraz poznania polskich rówieśników. Integracja ma znaczący wpływ na naukę, stąd wiele działań jest nazywanych jest „pobytami edukacyjno-integracyjnymi”.
Wsparcie pobytu polonijnych dzieci dotyczyło 33 krajów świata. Najwięcej uczestników pochodziło z Ukrainy, Białorusi i Litwy. Uczestnicy byli rekrutowani przez licznych partnerów zagranicznych – organizacje polonijne i domy polskie, szkoły dzienne, sobotnie, parafialne, organizacje skautowe, parafie i duszpasterstwa. W rekrutacji nie zapomniano o podopiecznych domów dziecka oraz świetlic środowiskowych.
Dziei i młodzież przyjechali wraz z opiekunami na zaproszenie polskich organizacji pozarządowych. Największą liczbę uczestników zaprosiły Caritas Polska, Stowarzyszenie „Wspólnota Polska”, Stowarzyszenie "Parafiada" im. św. Józefa Kalasancjusza i Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie.
Pobyty wakacyjne realizowane były na terenie całego kraju i w różnych formach: obozów językowych, sportowych, artystycznych, wycieczek krajoznawczych, szkoleń liderskich, obozów harcerskich, zgrupowań religijnych, zlotów młodzieżowych i harcerskich. Zajęcia pełniły jednocześnie rolę intensywnych kursów języka polskiego, brało w nich udział wiele osób, które zamierzają rozpocząć naukę bądź studia w Polsce.
Program nauczania dostosowany był do wieku oraz stopnia zaawansowania, a nauka podczas pobytów przeplatała się z innymi aktywnościami – turystyką, sportem, uczestnictwem w działaniach i wydarzeniach kulturalnych, a także doskonaleniem przydatnych umiejętności (np. pierwsza pomoc, amatorskie kręcenie filmów). Na obozie czy kolonii czas był wypełniony od rana do wieczora, a program zawierał różnorodne zajęcia.
Jednym z przykładów pobytów wakacyjnych były organizowane cyklicznie ”Letnie obozy parafiadowe z udziałem Polonii i Polaków z zagranicy”. Przez ostatnie 25 lat Stowarzyszenie Parafiada nawiązywało kontakty z instytucjami i organizacjami polonijnymi, jak m.in. związki Polaków na Wschodzie, szkoły polskie, kluby sportowe, parafie z prowadzonym duszpasterstwem w języku polskim na Litwie, Łotwie, Białorusi, Ukrainie i w Rosji.
W 1992 r. grupy ze środowisk polonijnych po raz pierwszy uczestniczyły w programie parafiadowym w ramach Międzynarodowej Parafiady Dzieci i Młodzieży w Warszawie. Począwszy od 1995 r. Letnie Obozy Parafiadowe z udziałem Polonii i Polaków z zagranicy stały się projektem realizowanym każdego roku dla 9 do 51 grup polonijnych. Grupy biorące udział w projekcie pochodziły z ponad 40 różnych miejscowości z 5-6 państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Dzięki takiej długoterminowej współpracy w środowiskach polonijnych powstawały nowe projekty, inicjatywy, nawiązywały się przyjaźnie i przydatne kontakty – np. w kilku krajach Europy Wschodniej (na Litwie, Łotwie, Białorusi i Ukrainie) organizowane były kolejne edycje wydarzeń o charakterze sportowo-kulturalno-formacyjnym, zwanych Parafiadami Polonijnymi.
W ramach tegorocznego zadania odbyło się 10 dwutygodniowych turnusów dla 816 uczestników polonijnych. Beneficjentami były dzieci i młodzież wraz z opiekunami z 5 państw: z Białorusi, Litwy, Łotwy, Ukrainy i Rosji. Realizacja każdego z turnusów przebiegała równolegle dwiema ścieżkami programowymi. Pierwsza obejmowała program warsztatów nauki języka polskiego i ogólnej wiedzy o Polsce.
Drugą ścieżkę wyznaczała parafiadowa triada "stadion – teatr – świątynia". Dzienny program każdego Letniego Obozu Parafiadowego obejmował zajęcia o charakterze rekreacyjno-sportowym, edukacyjno-kulturalnym i integracyjno-formacyjnym. Dodatkowo niektóre turnusy miały rozszerzony program jednego z trzech filarów triady parafiadowej bądź warsztatów języka polskiego.