29 marca
piątek
Wiktoryna, Helmuta, Eustachego
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Hulaj noga, kary nie ma

Ocena: 0
2156


CORAZ WIĘCEJ SZKÓD

W czasach redukcji połączeń komunikacji miejskiej i wysokich cen za bilety, szukanie alternatywnych środków transportu staje się koniecznością. Tym bardziej, że autobusom stojącym w korkach daleko do punktualności, a jakość składów tramwajów często czyni z podróży drogę przez mękę. W takim układzie tzw. rower miejski zrobił zasłużoną karierę. Po nim, w listopadzie 2018 roku, przyszedł czas na hulajnogę elektryczną. Po niespełna roku w stolicy już 5 firm oferuje te jednoślady. Kto korzysta z nich najczęściej? 90 proc. osób poruszających się na e-hulajnogach to osoby do 30 roku życia. W przeciwieństwie do roweru czy rolek, hulajnoga elektryczna zmniejsza aktywność fizyczną, trudno więc nazwać ją zdrowym środkiem transportu. Tym bardziej, że przeszkody, które rower pokona z łatwością, dla jadącego na mało stabilnej i mającej słabsze hamulce hulajnodze, mogą skończyć się w szpitalu. Chirurdzy z oddziałów SOR przyznają, że odkąd w przestrzeni miejskiej pojawiły się elektryczne jednoślady, mają dużo więcej pracy, niż podczas zimowej gołoledzi. W Polsce pierwszą ofiarą śmiertelną w tym roku był 10-latek z Lublina. Światowe dane dają do myślenia. W Los Angeles tylko na przełomie 2017 i 2018 r. do szpitali trafiło 249 osób na skutek obrażeń będących wynikiem jazdy na e-hulajnodze.

Marcin Chlewicki ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, które opracowało zbiór pięciu reguł dla użytkowników e-hulajnóg oraz tzw. dekalog operatora, zwraca uwagę na wyniki badań nad relacją prędkości do natężenia obrażeń.

– Dlatego postulujemy o fabryczne ograniczenie prędkości do 20 km/h, którego usunięcie w jakikolwiek sposób, np. poprzez zmianę oprogramowania, stanowić będzie przestępstwo zgodnie z art. 306 Kodeksu Karnego, oraz bezwzględne ograniczenie prędkości do 7 km/h na chodnikach.

 


NIEMIECKIE ROZWIĄZANIA

U naszych zachodnich sąsiadów dyskusje na temat elektrycznych hulajnóg nie milkną. Dotyczą one zarówno teraźniejszości jak i przeszłości. Zanim pojazdy te pojawiły się na drogach rowerowych, musiały zostać oficjalnie dopuszczone do ruchu. Przed rozporządzeniem z dnia 15 czerwca 2019 r. można było jeździć nimi wyłącznie po prywatnych drogach i placach. Wykluczono możliwość poruszania się po chodnikach i deptakach, a maksymalną prędkość elektrycznych jednośladów ustalono na 20 km/h. Pierwotnie niemieckie Ministerstwo Transportu proponowało, aby hulajnogi poruszały się po chodnikach z prędkością do 12 km/h, ale odstąpiono od tego pomysłu.

Po pierwszych poważnych wypadkach, niektórzy operatorzy zapowiedzieli wprowadzenie automatycznego ograniczenia prędkości jednośladów do 5-6 km/h na obszarze wykorzystywanym przez hulajnogi i pieszych. Minimalny wiek użytkownika hulajnogi powinien wynosić 14 lat, a sam pojazd musi mieć dzwonek i ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Stowarzyszenie Miasto Jest Nasze, opierając się na doświadczeniach innych państw, własnych obserwacjach oraz sygnałach od mieszkańców, przygotowało swoje propozycje dla Ministerstwa Infrastruktury.

 


CZAS NA ZMIANY

Miasto Jest Nasze postuluje m.in.: aby firmy wynajmujące hulajnogi płaciły 8 zł dziennie za każdy zarejestrowany pojazd – za korzystanie z przestrzeni publicznej w ramach działalności komercyjnej. Ta opłata trafi do budżetu zarządcy drogi i pokryje koszty obsługi systemu przez władze samorządowe. Samorządy mogą samodzielnie ustalić dzienną stawkę za pozostawienie hulajnogi na wynajem w przestrzeni publicznej do wysokości 0,5 proc. płacy minimalnej za każdy pojazd. Operatorzy muszą mieć podmiot zarejestrowany w Polsce (w formie spółki lub oddziału przedsiębiorcy z siedzibą w UE). Operatorem może być tylko podmiot o odpowiedniej wiarygodności finansowej. Obowiązkowa byłaby fiskalizacja (VAT) oraz rejestracja transakcji dotyczących wynajmu na terenie RP – rachunek lub faktura. Obowiązkowy rejestr hulajnóg na wynajem zapewni przejrzystość działania operatorów. Świadczenie usług wyłącznie w oparciu o maksymalnie 12-miesięczną umowę regulującą jakość usług zawieraną z władzami samorządowymi, której złamanie byłoby obarczone karami umownymi oraz możliwością natychmiastowego rozwiązania.

To tylko niektóre z rozwiązań proponowanych przez Miasto Jest Nasze. Na ich podstawie widać, o czym zapomniały osoby zezwalające na użytkowanie hulajnóg w polskich miastach. A braki od strony prawnej skutkują niezasłużonym uprzywilejowaniem nowego środka transportu. I przede wszystkim narażają na niebezpieczeństwo ludzkie życie. Czas to zmienić.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 marca

Wielki Piątek
Dla nas Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i darował Mu imię ponad wszelkie imię.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): J 18, 1 – 19, 42
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter