29 września
wtorek
Michala, Gabriela, Rafala
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dom ogrzany sercem

Ocena: 0
910

Pochodzimy z poranionych rodzin, nasi rodzice wielokrotnie się rozwodzili. My przyrzekliśmy sobie nierozerwalność. To słowo nas określa.

fot.pixabay.com/CC0

Tym, co w Agnieszce i jej mężu Wojciechu wyzwoliło rozmowy na tematy trudne, był udział w rozpoczętej w styczniu 2018 r. kampanii #Nierozerwalni. – Rodzina to miejsce wzrastania człowieka – mówi Łukasz Terlikowski, koordynator kampanii. – To ona odpowiada za kształtowanie osobowości, postaw i zachowań dziecka. Rodzina to wspólnota wzajemnie kochających się osób, które razem ponoszą trudy dnia codziennego.

– Dziecko potrzebuje domu, w którym odnajdzie siebie, nauczy się żyć – dodaje Łukasz Terlikowski. – Dom daje mu opiekę, zainteresowanie, czas. Miłość i akceptacja chronią przed ryzykownymi zachowaniami.

– Konkretnie dzieje się to za sprawą dobrej komunikacji, wsparcia i bliskości, czyli silnych więzi – dopowiada Robert Frączek z Państwowej Agencji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych. – Inne czynniki chroniące przed sięganiem przez dzieci po alkohol czy narkotyki to dobre wyniki w nauce, zainteresowania – ale na nie wpływ także ma rodzina.

Trzy fundamenty, które wymienia Robert Frączak, są – jak podkreśla – istotne nie tylko wtedy, gdy dziecko jest małe i siłą rzeczy rodzice są z nim blisko. Tak samo jest to ważne dla nastolatka, który dojrzewając, dokonuje korekty różnych sytuacji i błędów. – Jeśli wie, że może wówczas liczyć na szczerą rozmowę, wsparcie „dobrego dorosłego”, nie będzie uciekał w świat używek chemicznych czy innych zachowań destrukcyjnych – tłumaczy specjalista.

– Komunikacja – podkreśla – to umiejętność rozmawiania na każdy temat. – Tam, gdzie się dużo rozmawia i stawia nie na zakazy, ale na wytyczanie granic, które obszernie się tłumaczy, tam młodzież nie ma problemów z uzależnieniami.

Zespół Roberta Frączka, zainspirowany obchodzonym w USA Family Day, zlecił przeprowadzenie w Polsce kampanii o równie dużym zasięgu. – Family Day zwraca uwagę na bliskość i rodzinne świętowanie, którym mogą być nawet codzienne wspólne posiłki – wyjaśnia Robert Frączek. – Dzięki wsparciu Ministerstwa Zdrowia w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 mogliśmy zrobić coś więcej niż billboard czy spot reklamowy: wykorzystać media społecznościowe do kampanii zwracającej uwagę na rolę więzi rodzinnych.

W ramach kampanii #Nierozerwalni udało się zbudować społeczność, która swoim życiem promuje wartości kochającej się rodziny. Dostępne na stronie internetowej, Facebooku, Instagramie i YouTube materiały można oglądać, wracać do nich i polecać innym. – A przede wszystkim dzięki nim można zacząć zmieniać swoje otoczenie – zachęca Robert Frączek. – Są bowiem skierowane także do tych rodzin, w których temat używek u dzieci już istnieje.

Kampania #Nierozerwalni nie skupia się jednak na substancjach psychoaktywnych. Stawia na profilaktykę. Stara się wyprzedzać zachowania ryzykowne, ucząc budowania siły wewnętrznej człowieka, który do przezwyciężenia problemów nie będzie potrzebował używek, ale skorzysta z narzędzi, w które wyposażyła go zdrowa rodzina.

Agnieszce i Wojciechowi Kudelom, którzy przeżyli stratę dziecka, takie narzędzia dała także kampania #Nierozerwalni i w ten sposób ułatwiła przepracowanie traumatycznego doświadczenia między sobą i w rodzinie. Swoim doświadczeniem – podobnie jak dziesięć innych rodzin – podzielili się w ramach filmików wyświetlanych w ramach kampanii. – Dziś wiemy, że pomogło to także innym rodzinom – mówi Agnieszka.

Kampania buduje pozytywny obraz rodziny. – Obrazuje to już jej logo: „N” jak „nierozerwalni” wpisane w okrąg i ujęte w grafikę komiksową – wyjaśnia Łukasz Terlikowski. – Sugeruje to supermoc rodziny, czyli mocne więzi. Także strona internetowa w sposób komiksowy łączy sfery życia rodziny z kształtem domu: w sekcji „salon” mamy więc tematykę wspólnego spędzania czasu, w „kuchni” rodzinne gotowanie, w „sypialni rodziców” temat miłości małżeńskiej itd. Materiałom edukacyjnym dla rodziców, wychowawców i szkół – gotowym do przedstawienia np. podczas wywiadówki – towarzyszą porady, w tym pomysły na randkę małżeńską, zadania na każdy miesiąc – osobno dla małżonków i rodziny. Materiały otrzymały wszystkie gminy w Polsce, każda szkoła może więc przeprowadzić zajęcia na temat wagi więzów rodzinnych.

W ramach kampanii powstała piosenka „Nierozerwalni” i klip do niej, w którym wystąpili wszyscy ambasadorowie akcji, upowszechniający ją w swoich środowiskach, m.in. Małgorzata Kożuchowska, Monika i Marcin Gomułkowie, Paweł Królikowski, Stanisław Karpiel-Bułecka, Szymon Wydra. Słowa piosenki to recepta na zdrową rodzinę: „To miłość zrodziła najbliższych, nierozerwalni budują razem dom, bezpieczny dom, dom ogrzany sercem”.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 września

Wtorek, XXVI Tydzień zwykły
+ Święto świętych Archaniołów Michała, Gabriela i Rafała
Błogosławcie Pana, wszyscy Jego aniołowie,
wszyscy słudzy, pełniący Jego wolę.

+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Dn 7,9-10.13-14 lub Ap 12,7-12a; Ps 138,1-5; J 1,47-51
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

- Reklama -


E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter