26 września
niedziela
Wawrzynca, Kosmy, Damiana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Do szczepionki nie trzeba aborcji

Ocena: 3.4
1447

Najnowocześniejsze zdobycze biotechnologii w zasadzie nie budzą żadnych zastrzeżeń natury moralnej - mówi prof. Andrzej Kochański, genetyk, członek Zespołu Ekspertów ds. Bioetycznych KEP, w rozmowie z Moniką Odrobińską.

fot. Monika Odrobińska

Na czym polega produkcja szczepionek firm Astra Zeneca i Johnson & Johnson, odradzanych przez ekspertów KEP jako „wątpliwe moralnie”?

Produkcja szczepionek wektorowych, do których zaliczają się preparaty firm Astra Zeneca oraz Johnson & Johnson, opiera się na technologii wykorzystującej linie komórkowe wyprowadzone przed wielu laty z komórek płodowych pochodzących od abortowanych płodów. Korzysta się z nich w procesie namnażania tzw. składnika aktywnego szczepionki, czyli pozbawionego zjadliwości adenowirusa.

Jaki wybór wśród komórek mają producenci szczepionek?

Zwracam uwagę, że powinniśmy mówić nie „komórki”, ale „linie komórkowe”. Uzyskuje się je np. z nowotworu, potem hoduje, namnaża, wreszcie modyfikuje do oczekiwanych własności. Specjalistyczne firmy handlują całym mnóstwem gotowych linii komórkowych, ale jeśli potrzebujemy linii w ściśle określonym celu, ich zakres nagle bardzo się zawęża, jak to ma miejsce w przypadku badań naukowych. A jeśli dodatkowo chcemy mieć pewność co do bezpieczeństwa preparatu, wyboru w zasadzie nie ma, i z taką sytuacją mamy do czynienia przy szczepionkach. Trzeba wielu lat, żeby dopracować się sprawdzonej i bezpiecznej linii komórkowej.

Jakie jest pochodzenie obecnie wykorzystywanych linii komórkowych?

Dwie najważniejsze linie to HEK 293 i PER.C 6. Pierwsza wywodzi się z płodowych komórek nerki uzyskanych w wyniku aborcji w 1973 r., przy czym jej twórca nie ma pewności, czy nie było to jednak poronienie spontaniczne. Natomiast linia komórkowa PER.C 6 została wyprowadzona w 1985 r. z płodowych komórek siatkówki uzyskanych po aborcji osiemnastotygodniowego płodu. Specjalnie podkreślam wiek płodu, by zdementować doniesienia, jakoby był to zarodek. Od tamtego czasu te linie komórkowe są wykorzystywane w badaniach nad szczepionkami, do produkcji przeciwciał, w testowaniu leków i badaniu ich toksyczności, były też testowane pod kątem bezpieczeństwa. Są zatem doskonale naukowo udokumentowane.

Jaka jest więc różnica między „dopuszczonymi” przez Kościół preparatami Pfizera i Moderny a „wątpliwymi moralnie” szczepionkami Astra Zeneca i Johnson & Johnson?

W przypadku szczepionek mRNA (Pfizer i Moderna) linie komórkowe wykorzystywane są wyłącznie na etapie badań wstępnych i testowania. Podczas produkcji aktywny składnik szczepionki jest syntetyzowany metodami biologii molekularnej, które nie budzą zastrzeżeń moralnych. Natomiast w przypadku szczepionek wektorowych (Astra Zeneca i Johnson & Johnson) linie komórkowe wykorzystywane są zarówno na etapie testowania, jak i produkcji.

Dlaczego testowanie na liniach komórkowych z aborcji nie budzi wątpliwości moralnych, a produkowanie już tak?

Nowe technologie oparte na syntezie chemicznej i mRNA nie wymagają linii komórkowych wyprowadzonych z komórek płodowych na etapie produkcji. Jest to niewątpliwie wielki krok do przodu na drodze do całkowitej eliminacji udziału komórek pochodzenia płodowego. To bardzo ciekawe zjawisko, że najnowocześniejsze zdobycze biotechnologii, np. pluripotencjalne indukowane komórki macierzyste, w zasadzie nie budzą żadnych zastrzeżeń natury moralnej. Wymiar etyczny biotechnologii coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Biotechnologia etyczna to zarazem biotechnologia nowoczesna, spełniająca wszystkie standardy, również w aspekcie technicznym. To świetny kierunek rozwoju.

Wokół szczepionek wciąż wiele jest pytań i kontrowersji. Ale czy wobec konieczności powstrzymania pandemii jest w ogóle dla nich alternatywa?

Na razie jej nie widać. Alternatywę stwarza rosnący wybór wśród samych szczepionek. Coraz częściej sami możemy decydować o preparacie, który przyjmiemy, najważniejsze jednak, by odbywało się to na podstawie rzetelnej wiedzy. Kryterium, według którego Episkopat ocenił szczepionki wektorowe, nie jest jedyne. Uważam, że Kościół musiał o nim poinformować, by zaszczepieni tymi preparatami nie dowiadywali się o ich proweniencji post factum.
Jednak Zespół ds. Bioetycznych zaznacza, że podstawowym kryterium wyboru szczepionki jest jej dostępność. Nie jest nieetyczne zaszczepić się preparatem budzącym wątpliwości moralne, jeśli nie ma dostępu do innego lub z powodów zdrowotnych inne są odradzane. Dobrze jest się upewnić w ośrodku, w którym się szczepimy, czy oferuje on wybór różnego typu szczepionek. Jeśli ośrodki te będą dostawały komunikaty, że pacjenci nie chcą preparatów „wątpliwych moralnie”, same zrezygnują z ich stosowania.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Absolwentka polonistyki i dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim, mężatka, matka dwóch córek. W "Idziemy" opublikowała kilkaset reportaży i wywiadów.

- Reklama -

NIEDZIELNY NIEZBĘDNIK DUCHOWY - 26 września

XXVI Niedziela zwykła
Słowo Twoje, Panie, jest prawdą,
uświęć nas w prawdzie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, I): Mk 9,38-43.45.47-48
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)
Powołani (komentarz "Idziemy")

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły

- Reklama -


Najczęściej czytane komentarze

- Reklama -

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter