19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Dla bezpieczeństwa na drogach

Ocena: 0
910

Decydując się na uczestnictwo w ruchu drogowym i nabywając konkretne uprawnienia, musimy być świadomi, że oprócz przywilejów mamy także obowiązki. - mówi nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w rozmowie z Martą Dybińską

fot. archiwum prywatne

W jakim celu została wprowadzona druga już w tym roku nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym?

Jedną z kluczowych zmian, które miały miejsce w ostatnim czasie, była istotna zmiana brzmienia artykułu 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Do tej pory artykuł ten dotyczył sytuacji przechodzenia przez jezdnię, natomiast od 1 czerwca 2021 r. otrzymał brzmienie: „1. Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, korzystać z przejścia dla pieszych. 1a. Pieszy znajdujący się na przejściu dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdem, z wyłączeniem tramwaju”. Celem zmiany było więc nie tyle wprowadzenie pierwszeństwa pieszych na pasach, bo pierwszeństwo przed pojazdem – z wyłączeniem tramwajów – obowiązywało już wcześniej, ile rozszerzenie przepisu o pojęcie wchodzenia na jezdnię, co miało zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Nowe przepisy dotyczące przejścia dla pieszych według dotychczasowych analiz przyniosły oczekiwany rezultat.

 

Kolejne zmiany – szczególnie przez kwotę mandatu – przyczynią się do traktowania przepisów serio?

Kolejne zmiany mają wprowadzić regulacje, które mają na celu zachęcenie kierowców do przestrzegania przepisów m.in. na przejściach dla pieszych. Należy podkreślić, że w zdecydowanej większości zdarzeń z udziałem pieszych w rejonie przejścia dla pieszych ich sprawcami są kierujący pojazdami. Szczególnie po 17 września warto zauważyć wysokość grzywien, które będą obowiązywać w związku z tzw. recydywą, czyli powtórnym złamaniem tej samej zasady. Jeśli kierowca kolejny raz nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na pasach lub wchodzi na nie, naraża się na mandat w wysokości 3 tys. zł. Pierwsze złamanie tych przepisów wiąże się już dziś z mandatem w wysokości 1500 zł. Nowelizacja wprowadziła również wiele zmian, których efektem jest dodanie kar lub zmiana ich wysokości za złamanie przepisów przez pieszych. Szczególnie wysoką grzywnę, bo 2 tys. zł, wprowadzono dla pieszych, którzy wejdą na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie.

 

Zmiany wprowadzone od 1 czerwca to także zachowanie „bezpiecznej odległości” od pojazdu, który jedzie przed nami. Skąd mamy wiedzieć, czy odległość, którą zachowujemy, jest bezpieczna?

Przepis, który reguluje bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu, pojawił się, ponieważ „jazda na zderzaku” to jeden z głównych błędów polskich kierowców, szczególnie na drogach szybkiego ruchu. Kierując pojazdem podczas jazdy po autostradzie lub drodze ekspresowej, kierujący ma obowiązek utrzymywać odstęp od poprzedzającego pojazdu wynoszący minimum połowę prędkości, z jaką jedzie, wyrażoną w metrach. Kierowca jadący 100 km/h musi jechać co najmniej 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Od tej zasady jest jeden wyjątek: przypadki, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania. Najprostszą metodą określenia bezpiecznego odstępu jest tzw. jazda na słupki. Przy każdej drodze ustawione są biało-czerwone słupki informacyjne, które rozlokowano co 100 m. To z nich można odczytać, na którym kilometrze i metrze trasy się znajdujemy. Mogą też posłużyć do określania odległości od auta poprzedzającego. Skoro minimalna odległość na autostradzie wynosi 70 m (dzielimy dopuszczalne 140 km/h na pół), powinniśmy jechać nie bliżej niż mniej więcej trzy czwarte odległości między słupkami. Dla pewności zawsze można zostawić sobie trochę więcej miejsca. Trzeba sobie uświadomić, że przeciętny pojazd jadący 50 km/h podczas samej reakcji kierowcy na zagrożenie przebędzie prawie 14 m, a doliczając pozostałe składowe, takie jak czas uruchomienia układu hamulcowego oraz „właściwe” hamowanie, droga zatrzymania wyniesie około 22 m. Przy prędkości 100 km/h cały proces skończy się po około 90 m.

 

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1, 16. 18-21. 24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter