19 marca
wtorek
Józefa, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Czy jest możliwa ewangelizacja przez internet?

Ocena: 2.5
2624

11 proc. młodych użytkowników Facebooka i Instagrama w Polsce i 4 proc. na świecie udostępnia w mediach społecznościowych treści związane z wiarą. Wśród młodych zainteresowanych katolicyzmem najwięcej obserwatorów ma papież Franciszek.

fot. pixabay.com/natureaddict/CC0

Jak poinformowała na konferencji prasowej, która w poniedziałek odbyła się w Warszawie, redaktor naczelna portalu Aleteia Polska Anna Sosnowska, badanie zostało przeprowadzone przez profesora dziennikarstwa na Wydziale Komunikacji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Rajmunda Lulla w Barcelonie Josepa Lluísa Micó.

Przebadano grupę 540 milionów ludzi między 18 a 25 rokiem życia na całym świecie. Projekt został oparty na danych statystycznych udostępnionych przez portale społecznościowe – Facebook i Instagram – agencjom reklamowym czy informacyjnym. Nie przeprowadzaliśmy osobistych ankiet, tylko śledziliśmy interakcje i zachowania tzw. "pokolenia Z". Była to tzw. metoda socjal listening – dane analizowaliśmy przez filtr słów kluczy takich jak: papież, Kościół, religia, modlitwa czy chrześcijaństwo – wyjaśniła Sosnowska.

Jak poinformowała, wyniki badań wskazują, że globalnie 4 proc. młodych ludzi udostępnia w mediach społecznościowych treści związane z wiarą. W Europie ten odsetek jest niemal taki sam i wynosi 4,11 proc. Oznacza to, że 2,7 mln młodych Europejczyków interesuje się tematami religijnymi. Najwyższy wskaźnik na tym kontynencie zanotowały Włochy, gdzie 14 proc. użytkowników mediów społecznościowych między 18 a 25 rokiem życia śledziło tematykę religijną. Polska znalazła się na drugim miejscu z wynikiem 11,25 proc.

Cieszę, że Polska znalazła się z czołówce krajów europejskich pod względem religijności młodych, jednak pojawia się pytanie: co z 89 proc. młodych użytkowników mediów społecznościowych, którzy nie interesują się religią? Moim zdaniem jest to pytanie dla ludzi Kościoła i jednocześnie wezwanie, by zacząć na serio ewangelizację w mediach społecznościowych i spróbować do nich dotrzeć – oceniła Sosnowska.

Według autorów badania, wśród 20 krajów, w których młodzi użytkownicy Facebooka i Instagrama są najbardziej zainteresowani religią, znalazły się m.in. Brazylia (5 mln), Filipiny (2 mln), Indie (1 mln), USA (900 tys.), Peru (900 tys.), Włochy (700 tys.), Wietnam (600 tys.) i Kolumbia (600 tys.). Polska z wynikiem 450 tys. osób znalazła się na 11 miejscu.

Zdaniem Sosnowskiej, młodzi użytkownicy Facebooka i Instagrama skupiają się w pierwszej kolejności na rozrywce – szukają treści dotyczących seriali, gier wideo, muzyki, sportu i celebrytów – ponadto na markach oraz dobrach konsumpcyjnych.   Co ciekawe, okazuje się, że młodzi zainteresowani treściami religijnymi szukają na portalach społecznościowych – poza treściami stricte religijnymi – dokładnie tych samych rzeczy, jak ich niewierzący rówieśnicy – podkreśliła.

Jak wynika z badań, wśród osób szukających treści związanych z wiarą – nie tylko katolików – osobą z największą liczbą followersów jest papież Franciszek. Na drugim miejscu znalazł się brazylijski pisarz Paulo Coelho, a na trzecim Dalai Lama. Młodzi nie przejawiający zainteresowania treściami religijnymi częściej śledzili konta ludzi związanych z przemysłem rozrywkowym oraz osób znanych z zaangażowania w obronę praw człowieka, kobiet, zwierząt i ochronę środowiska.

W opinii Sosnowskiej, głównym wnioskiem, jaki płynie z tych badań dla ludzi Kościoła, jest zwrócenie większej uwagi na młodych obecnych w internecie i lepsze wykorzystanie tego medium. – W Polsce jedynym influencerem dla młodych obecnych w mediach społecznościowych jest słynny vloger, dominikanin o. Adam Szustak, a po nim długo, dług nic. Dla mnie to budzi pytanie, dlaczego duszpasterze tak rzadko są tam obecni i w jaki sposób Kościół ewangelizuje w mediach? – zaznaczyła. Jej zdaniem, ludzie piszący o treściach związanych z Kościołem powinni – jeśli chcą trafić do młodego odbiorcy – starać się przekazać je w sposób "lżejszy i bardziej rozrywkowy".

Sosnowska dodała, że obraz młodych wyłaniający się z badań jest "niepokojący".   To są ludzie, którzy nie mają jasnych punktów odniesienia. Są trochę jak łódka pchana wiatrem, zostawieni sami sobie. Dlatego chwytają rzeczy takie jak marki i celebryci. Myślę, że dawniej ludzie szli utartymi ścieżkami: po szkole była praca, ślub, dzieci i rodzina. Teraz już tak nie jest. Młodzi w swoich decyzjach kierują się instynktem i emocjami. Nie mają punktów odniesienia. Rolą Kościoła jest pokazać im takie punkty – oceniła.

Projekt został przeprowadzony w perspektywie zbliżającego się Synodu Biskupów na temat młodzieży, który pod hasłem "Młodzi, wiara i rozeznawanie powołania" odbędzie się od 3 do 28 października w Rzymie. Wyniki badań zostaną przedstawione biskupom biorącym udział w Synodzie.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 19 marca

Wtorek - V Tydzień Wielkiego Postu
Szczęśliwi, którzy mieszkają w domu Twoim, Panie,
nieustannie wielbiąc Ciebie.

+ Czytania liturgiczne (rok B, II): Mt 1,16.18-21.24a
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

Nowenna do św. Rafki

ZAPOWIADAMY, ZAPRASZAMY

Co? Gdzie? Kiedy?
chcesz dodać swoje wydarzenie - napisz
Blisko nas
chcesz dodać swoją informację - napisz



Najczęściej czytane artykuły



Najwyżej oceniane artykuły

Blog - Ksiądz z Warszawskiego Blokowiska

Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.



Newsletter