22 maja
wtorek
Heleny, Wieslawy, Ryty
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Wyprzedaże z rękojmią

Ocena: 0
1672

Koniec roku to po black friday, czas największych wyprzedaży. Robiąc zakupy, warto pamiętać o zasadach reklamacji.

Z punktu widzenia konsumenta okazje i wyprzedaże nie różnią się od zwykłych zakupów. Mają oni takie same uprawnienia, chyba że kupiony towar miał wadę, o czym uprzedził sprzedawca i z tego powodu przecenił towar.

Czas na złożenie reklamacji wynosi dwa lata od daty zakupu. Jeśli okaże się, że towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze, według wyboru kupującego. Sprzedawca nie musi natomiast przyjąć towaru, jeżeli powodem był nietrafiony zakup, np. za mały rozmiar bluzki czy jej kolor.

Odpowiedzialność z tytułu rękojmi dotyczy każdego sprzedawcy, który sprzedaje towary bezpośrednio konsumentom. Są dwie podstawy złożenia reklamacji: albo wada fizyczna, albo wada prawna.

Wada fizyczna to niezgodność towaru z umową, w szczególności jeżeli towar nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia, np. samochód-zabawka na baterie, który nie jeździ. Inny powód: towar nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił konsumenta, w tym przedstawiając próbkę lub wzór, np. gra komputerowa nie jest w polskiej wersji językowej, tylko w wersji angielskiej. Jeszcze inny: towar nie nadaje się do celu, o którym konsument poinformował przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia, np. garnki kupowane do gotowania na kuchni indukcyjnej nie mają takiej właściwości. Może też zdarzyć się towar, który został konsumentowi wydany w stanie niezupełnym, np. gra planszowa, w której brakuje części pionków, mimo że powinny być w zestawie.

Z kolei wada prawna, za które odpowiada sprzedawca, to sytuacja, gdy towar stanowi własność osoby trzeciej, jest obciążony prawem osoby trzeciej albo ograniczenie w korzystaniu z towaru lub rozporządzaniu nim wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu.

Nie ma konkretnego terminu na zawiadomienie sprzedawcy o zauważonej wadzie. Jednak kupujący powinien złożyć swoje żądanie związane z dochodzeniem roszczeń z tytułu rękojmi w ciągu roku od dnia dostrzeżenia wady. Roszczenie przedawnia się po upływie tego okresu. Termin na złożenie reklamacji nie może zakończyć się przed upływem dwuletniego okresu odpowiedzialności sprzedawcy za wadliwy towar. Jeżeli konsument zauważy wadę w pierwszym roku użytkowania towaru, to będzie miał czas na złożenie reklamacji aż do upływu 24 miesięcy od dnia, w którym otrzymał nowo zakupioną rzecz.

Reklamację ma obowiązek przyjąć każda osoba działająca w imieniu sprzedawcy w lokalu przedsiębiorstwa przystosowanym do obsługi klientów.

Od rękojmi należy odróżnić gwarancję, która jest dobrowolnym zobowiązaniem przedsiębiorcy. To on decyduje, czy gwarancja zostanie udzielona, oraz jakim zakresem odpowiedzialności zostaną objęte oferowane produkty.

Idziemy nr 52 (638), 24 grudnia 2017 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autorka jest radcą prawnym



SALON DZIENNIKARSKI



Najwyżej oceniane artykuły