10 grudnia
poniedziałek
Julii, Danieli, Bogdana
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Letnie wyprzedaże

Ocena: 0
1248

Kupujący ma prawo do złożenia reklamacji w ramach rękojmi lub gwarancji.

fot. Pixabay, CC0

Czas letnich wyprzedaży w pełni. Korzystając z nadarzających się ofert, warto pamiętać o zasadach reklamacji. Będzie ona skuteczna pod warunkiem, że zakupiony towar ma wady, o których sprzedawca nie uprzedził. Jeżeli powodem zwrotu kupionego towaru jest tylko zmiana decyzji kupującego, sprzedawca może przyjąć kupioną rzecz, ale jest to wyłącznie jego decyzja.

Jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, kupujący może wystąpić o obniżenie ceny albo o odstąpienie od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie, co oznaczają nadmierne koszty, uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób załatwienia jego sprawy. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Kupujący ma prawo do złożenia reklamacji w ramach rękojmi lub gwarancji. Zasady reklamacji przy rękojmi określa kodeks cywilny. O wyborze sposobu załatwienia sprawy decyduje klient – sprzedawca nie może narzucić mu drogi reklamacji. Gwarancję co do zasady praktycznie w dowolny sposób może uregulować gwarant – większość odnoszących się do gwarancji przepisów Kodeksu cywilnego znajdzie zastosowanie dopiero wówczas, kiedy gwarant tych kwestii sam nie ureguluje.

O szczegółach gwarancji decyduje dokument gwarancji, który określa, do czego zobowiązał się gwarant. Dopiero jeżeli dokument gwarancji nie będzie regulował konkretnej kwestii, zastosowanie ma Kodeks cywilny. Jeżeli gwarancja nie określa przysługujących klientowi roszczeń, będzie on miał do wyboru wymianę lub naprawę towaru. Jeżeli gwarancja nie określa terminu jej trwania, termin ten, zgodnie z Kodeksem Cywilnym, wynosi dwa lata. Jeżeli gwarancja nie ma regulacji w zakresie terminu, w którym gwarant obowiązany jest wykonać swoje obowiązki, gwarant powinien to zrobić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dostarczenia mu rzeczy.

W przypadku gwarancji, która jest dobrowolna, jej termin biegnie na nowo od początku co do całości rzeczy w przypadku wymiany rzeczy lub dokonania w niej istotnych napraw. Termin gwarancji co do wymienionej rzeczy biegnie od początku w przypadku wymiany części rzeczy, a czas gwarancji zostaje wydłużony o czas, w trakcie którego konsument nie mógł korzystać z rzeczy z uwagi na reklamowaną wadę.

Idziemy nr 29 (667), 22 lipca 2018 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:

Autorka jest radcą prawnym



Najczęściej czytane artykuły



Najczęściej czytane komentarze



Najwyżej oceniane artykuły



Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -