28 maja
czwartek
Jaromira, Justa, Justyny
Dziś Jutro Pojutrze
     
°/° °/° °/°

Zdrowy sen

Ocena: 0
762

Wszyscy wiemy, że dobrze przespana noc jest podstawą prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia.

fot. pexels.com

Wszyscy wiemy, że dobrze przespana noc jest podstawą prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia. Zapotrzebowanie na sen zmienia się z wiekiem. Niemowlę śpi przynajmniej 17 godzin dziennie, dziecko w wieku szkolnym powinno spać ok. 9-10 godzin, człowiek dorosły 6-8 godzin. Zdarzają się osoby, którym wystarcza tylko pięć godzin snu, są to jednak wyjątki.

W czasie prawidłowego snu występują naprzemiennie dwie jego fazy. Faza NREM (z ang. non-rapid eye movement), czyli faza, w której pojawiają się wolne ruchy gałek ocznych, to sen głęboki. Występują w nim cztery stadia, różniące się m.in. trudnością w wybudzeniu (pierwsza – kiedy wydaje nam się, że jeszcze nie śpimy, jakby czuwanie; ostatnia – najgłębszy etap snu). Druga faza to REM (z ang. rapid eye movement), w której występują szybkie ruchy gałek ocznych. Głównie w tej fazie pojawiają się marzenia senne, dochodzi do całkowitego rozluźnienia mięśni. Dlatego nawet jeśli śni nam się np. pogoń, nasze ciało się nie porusza.

Sen zaczyna się od fazy NREM i trwa ok. 90 minut, po czym przechodzi w fazę REM, trwającą ok. 15 minut. Takie cykle występują w ciągu nocy od czterech do sześciu razy. Im dłużej śpimy, tym bardziej wydłuża się faza REM. Lekkie wstawanie odbywa się w fazie REM. Szkoda, że budzik nie wie, w jakiej fazie dzwonić.

Nasz organizm przystosowany jest do snu w nocy. Melatonina, hormon odpowiedzialny za uczucie senności, zaczyna być wydzielany ok. godz. 21 – i trwa to całą noc. Dlatego ważne, żeby kłaść się o odpowiedniej porze. Gwarantuje to dobry sen.

W czasie snu organizm odpoczywa, nabiera sił. Dochodzi do spadku temperatury ciała, serce bije wolniej niż w ciągu dnia. Istnieją doniesienia mówiące o istotnej roli snu w rozwoju układu nerwowego, zwiększeniu odporności. Łatwo zauważyć, że w czasie infekcji potrzebujemy więcej snu, bo sen wówczas również leczy.

Brak snu, nawet krótkotrwały, powoduje zaburzenie funkcjonowania organizmu. Pojawiają się zaburzenia pamięci i koncentracji, pogarsza się szybkość reakcji. Szczególnie teraz, w czasie epidemii koronawirusa, ale także w czasie zwiększonej zapadalności na inne infekcje, trzeba podkreślić, że niewyspanie znacznie osłabia nasz układ odpornościowy.

Człowiek nie może żyć zupełnie bez snu. Im dłużej trwa bezsenność, tym zaburzenia są większe. Jeśli brak snu trwa długo, pojawiają się bóle głowy, migreny, wymioty, potem mroczki przed oczami, psychozy. Niestety, wielu naszych dziadków czy ojców mogło doświadczyć takich – i nie tylko takich – dolegliwości w czasie przesłuchań przez „specjalistów” z NKWD. Zmieniając się, nie pozwalali oni więźniowi spać przez długi czas.

Czym natomiast jest bezsenność? Należy o niej myśleć, jeśli przez miesiąc trzy razy w tygodniu sen trwa krócej niż sześć godzin. Podstawą rozpoznania bezsenności jest subiektywne odczucie pacjenta, że jego sen nie jest prawidłowy.

O przyczynach bezsenności oraz sposobach jej zwalczania w następnym odcinku.

Idziemy nr 14 (754), 05 kwietnia 2020 r.

PODZIEL SIĘ:
OCEŃ:
- Reklama -

Autorka jest lekarzem

- Reklama -
- Reklama -

DUCHOWY NIEZBĘDNIK - 29 maja

Piątek, VII Tydzień Wielkanocny
+ Wspomnienie św. Urszuli Ledóchowskiej, dziewicy
Błogosław, duszo moja, Pana *
i nie zapominaj o wszystkich Jego dobrodziejstwach.

+ Czytania liturgiczne (rok A, II): Dz 25,13-21;Ps 103,1b-2.11-12.19-20b;J 21,15-19
+ Komentarz do czytań (Bractwo Słowa Bożego)

E-WYDANIE


Zachęcamy do prenumeraty e-wydań tygodnika Idziemy

- Reklama -


Najczęściej czytane artykuły


- Reklama -


Reklama

Miejsce na Twoją reklamę
W tym miejscu może wyświetlać się reklama Twoich usług i produktów. Zapraszamy do kontaktu.
- Materiał partnera serwisu -



Newsletter